Tiltott gyümölcs - avagy miért nincs Amerikában Suzuki Jimny?

2024.08.01
Megvan az oka annak, hogy az autógyártók manapság a nosztalgikus dizájntrendre támaszkodnak: a dobozos stílus a helyén van. Ehhez a japán Suzuki autógyártónak van egy olyan ajánlata, amely nem csak illik a divatos megjelenéshez, hanem élete során is élt vele. Ez a Suzuki Jimny.

Ennek a kis SUV-nak a jellegzetes egyénisége és elismert terepjáró képességei világszerte megragadták a rajongók szívét. A 2018-ban bemutatott negyedik generációja masszív kialakítása, megfizethetősége és viszonylagos egyszerűsége sokak kedvencévé tette.



A médiajelentés, amely a Suzuki Amerikából való távozásához vezetett

A Suzuki jelenléte az Egyesült Államokban ígéretesen kezdődött, de drámai kilépéssel végződött. A cég 1985-ben lépett be az amerikai piacra, és olyan modelleket mutatott be, mint a Suzuki Samurai, a modern Jimny eredeti elődje. Kezdetben a Samurai modellt a kedvező ára és terepjáró képességei miatt jól fogadták: az első évben több mint 47 ezer, három év alatt pedig több mint 150 ezer darabot adtak el belőle. A dagály azonban drasztikusan apályba fordult 1988-ban, amikor a Consumer Reports (CR) egy megrázó áttekintést tett közzé.



A „Figyelem: A Suzuki túl könnyen felborul” című elhíresült cikkben a CR azt állította, hogy a Suzuki Samurai hajlamos a borulásra, ami egy igen súlyos állítás minden jármű esetében, különösen egy terepjárónak tervezett SUV esetében. A kiadvány ennélfogva „Nem Elfogadható” minősítést adott neki, és ez az elmarasztaló ítélet a Suzuki járműeladásainak meredek visszaeséséhez, egyben a cég hírnevének leromlásához vezetett. A cég hevesen vitatta ezeket az állításokat, elfogultságra és pontatlanságra hivatkozva a jelentésben, de ez a vásárlókat nem nyugtatta meg.



Nem a szamuráj körüli vita volt az egyetlen probléma, amellyel a Suzuki szembesült az amerikai piacon. A 2000-es évek elejére a Suzuki nehezen tudta felvenni a versenyt a népszerűbb márkákkal. Az eladások visszaestek, és a vállalatra egyre nagyobb nyomás nehezedett a jogi csatározások miatt, beleértve a CR-kérdéssel kapcsolatos elhúzódó pert is. 2012-ben a Suzuki bejelentette, hogy megszünteti az autók értékesítését Amerikában, a nehéz piaci környezetre, a szigorú szabályozási normákra és a kedvezőtlen árfolyamokra hivatkozva.

Ma a Suzuki jelenléte az Egyesült Államokban hivatalosan kizárólag a motorkerékpárok (beleértve a quadokat is) és a hajómotorok értékesítésére korlátozódik.



Szigorú amerikai biztonsági előírások

Az Egyesült Államok arról ismert, hogy a világ legszigorúbb autóbiztonsági szabványait alkalmazza. A járműveket szigorú tesztelésnek kell alávetni, és meg kell felelniük a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) és más szabályozó testületek által meghatározott átfogó biztonsági kritériumoknak. Ezek a szabványok különféle szempontokat fednek le, beleértve az ütközések veszélyességét, az ütközések elkerülését és az ütközés utáni túlélést.

A Suzuki Jimny is jelentős kihívásokkal néz szembe ezen szabványok teljesítése terén. Az elődjeihez képest történt fejlesztések ellenére a jelenlegi generációs modell is nehézségekbe ütközik, hogy megfeleljen az amerikai piacon megkövetelt szigorú törésteszt-besorolásoknak. Például az Euro New Car Assessment Program (NCAP) csak 2018-ban adott három csillagot a Jimnynek, a gyalogosvédelem és a vezetőt segítő rendszerek hibáira hivatkozva.



Ráadásul a Jimny kicsi mérete sem feltétlenül szolgálja előnyét a biztonsági besorolás szempontjából, mivel a kisebb autók azért küzdenek, hogy magas biztonsági minősítést szerezzenek az amerikai törésteszteken. Az Insurance Institute for Highway Safety tesztek legutóbbi körében mindössze egyetlen, az Egyesült Államokban eladott kisautó kapott „Jó” minősítést.

Ezen túlmenően az Egyesült Államokban a modern biztonsági elvárások közé tartoznak a fejlett vezetőtámogató rendszerek (ADAS) , mint a sávtartó asszisztens és az adaptív tempomat – amelyek a Jimny jelenlegi verziójában nem érhetők el. Rendelkezik vészfékrendszerrel, távolsági fényszóró asszisztenssel és sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel, de több biztonsági funkció beépítése nemcsak a fejlesztési és gyártási költségeket növelné, hanem megváltoztatná a jármű szeretett egyszerűségét és megfizethetőségét.



Túl drága importálni

Természetesen sok rajongó fontolgatta a Suzuki Jimny USA-ba történő importálását, de ez jelentős kihívásokkal jár. Az Egyesült Államok szigorú behozatali szabályokat ír elő a külföldi járművekre. Az NHTSA szerint minden 25 év alatti járműnek meg kell felelnie az összes vonatkozó szövetségi gépjármű-biztonsági szabványnak (FMVSS), hogy legálisan behozhassák és bejegyezzék az Egyesült Államokban. Ez a szabály önmagában bonyolítja a negyedik generációs Jimny közvetlen importját, mivel ezeknek a szabványoknak való megfeleléshez jelentős módosításokra lenne szükség.

Az 1998-ban bemutatott harmadik generációs modell importálása jelenleg (még) lehetséges, de az kisebb, és nem ugyanaz a varázsa, mint a jelenlegi verziónak. Ennél is fontosabb, hogy a Jimny ezen verziója szűk utastérrel rendelkezik, mivel csak háromajtós változatban volt elérhető, míg az új terepjáró most már ötajtós opcióval is rendelkezik; ami elvezet minket a következő problémához.



A Jimny túl kicsi az amerikaiaknak

A méret nagyon sokat számít az amerikai autópiacon, és a Suzuki Jimny ebből a szempontból alulmarad. Jelenlegi formájában a Jimny tagadhatatlanul kicsi, még szubkompakt SUV szabványok szerint is. Méretei jelentősen kisebbek, mint az átlagos amerikai SUV vagy akár a kompakt autók.

Összehasonlításképpen a Mitsubishi Mirage – az egyik legkisebb és legolcsóbb jelenleg megvásárolható autó – nagyjából ugyanolyan hosszú és széles, mint a Jimny. Mindkét autó nem éppen a legjobb méretű egy átlagos amerikai számára. A Health szerint egy amerikai felnőtt átlagos magasságához a Jimny belseje kifejezetten szűknek érezhető.



Bár nem sokan értenek egyet ezzel, de a nagyobb járművek iránti amerikai preferencia túlmutat a személyes kényelemen. Sok amerikai vásárló előnyben részesíti a bőséges rakteret, a vontatási kapacitást és az utasok számára fenntartott helyet, amit a Jimny jelenlegi formájában még mindig nehezen biztosít. A nagyobb, sokoldalúbb járművek, mint például a kisteherautók és a nagy belső térrel és erőteljes motorokkal rendelkező SUV-ok iránti kulturális hajlandóság a Jimny kompaktságára jelentős hátrányt jelent ezen a piacon.



Esetleg vásárolhatunk odaát egyet a „fekete” piacon

Sok márkakereskedés talált módot a szabályok kijátszására, és az Egyesült Államok területén kínálják a Jimnyt, igaz, megkérdőjelezhető eszközökkel. Ennek ellenére a Jimnyt az USA-ban továbbra is tilos közutakon használni. Csak terepjáró modellként vagy „mezőgazdasági gépként” érkezhet, kevésbé szigorú importszabályok mellett.



Bár technikailag lehetséges, az ilyen gyakorlatok valóban léteznek, de jelentős kockázatoknak teszik ki a vásárlókat, beleértve a regisztrációval és a biztosítással kapcsolatos nehézségeket. Ráadásul ezek az importált Jimny SUV-ok gyakran kisebb vagyonokba kerülnek a nem szokványos importálási folyamatukkal járó többletköltségek miatt.



Itt válogathatsz a készleten lévő Suzuki modellek közül:


Forrás: Carbuzz
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk