Suzuki Swift evolúció – a népszerű modell a 40. évfordulóját ünnepli

2024.02.08
A vadonatúj Swift Hybrid tavaszi bemutatása előtt a Suzuki szeretne visszatekintést nyújtani azzal kapcsolatban, hogyan fejlődött ez a rendkívül népszerű és globális modell az elmúlt 40 évben.

Ez az evolúció és a rengeteg fejlesztés nagyon sok tapasztalatot és tudást biztosított a Suzuki mérnökei számára arról, hogy az ügyfelek mit is akarnak valójában egy hibrid kisautótól. A Suzuki a vadonatúj Swifttel várhatóan a következő korszakba repül.



A Suzuki a kisautók szakértőjeként ismert gyártó, a Swift-eladások pedig a közelmúltban túllépték a kilencmillió darabot. Ez a modell 2004-ben vált globális autóvá.

1983-1989

A Suzuki Swift modellt eredetileg csak Japánban forgalmazták, és Cultus / SA310 néven árulták egészen 1985 elejéig, amikor is Swift néven először jelent meg Európában, elsőként az Egyesült Királyságban. Japánban a Swift nevet csak az 1990-es évek végén használták először a hazai piacon. A Swift 1983-ban, a 25. Tokiói Autószalonon mutatkozott be, legfőbb riválisai a japán piacon a Toyota Starlet és a Nissan Micra voltak.



A Swift volt az első Suzuki-modell, amely a Fronte modellnél nagyobb méretekkel és motorral rendelkező autók osztályába lépett Japánban. A nagyon korai modellek 1,0 literes háromhengeres motorral működtek, valamint laprugót használtak a hátsó felfüggesztéshez.

A későbbi gyártású Swiftekbe már egy 1,3 literes, négyhengeres motor került, amely akkoriban a sima járásáról és jó üzemanyag-fogyasztásáról lett népszerű. A műszerfal analóg és digitális műszerek keveréke volt, beleértve az opcionális háromfokozatú automata sebességváltó fokozatválasztó kijelzőjét is.

Európában a Swiftet háromajtós és ötajtós ferdehátú változatban, valamint 1.3GTi háromajtós modellben is kínálták.

1989-2004

Az Európában 1989-ben bemutatott modell volt a leghosszabb ideig futó Swift-változat, több mint 13 éves gyártási folyamattal, amit később már Magyarországon is gyártottak az európai piacokra. Először 1988-ban mutatták be Japánban, az európai bemutatkozás pedig ugyanezen év októberében debütált Brüsszelben. Ezt a modellt Japánban és számos más globális piacon is még mindig Cultus néven emlegették.



Ennek a Swift-nek a méretei hasonlóak voltak, mint az 1983-ban bemutatott első modellé, de a csomagtér és az utastér jobb kihasználása érdekében újratervezték. Négy kerékfüggetlen felfüggesztéssel rendelkezett, és három- és ötajtós változatban is elérhető volt 1,0 literes háromhengeres vagy 1,3 literes négyhengeres motorral.

Egy 1,3 literes, háromajtós GTi modell is elérhető volt csaknem 100 lóerővel és mind a 4 keréken tárcsafékkel, és minden bizonnyal a korszak első ferdehátúi közé sorolták, 800 kg-nál kisebb saját tömegével.

A GTi modell iker felső vezérműtengelyt, erősebb bordás öntvényt is tartalmazott a motorblokkhoz, nagy áramlású szívócsonk-kialakítást és elektronikus gyújtásvezérlést is alkalmaztak itt.

Limitált kiadású modellek is elérhetőek voltak, beleértve a SKY és Forest Green modelleket is. A Suzuki magas színvonalú műszaki jellemzői és alacsony üzemanyag-fogyasztása miatt népszerű ferdehátú volt, ma már elég ritka látvány az európai utakon.

2005-2010

A 2005 májusában megjelent Swift volt a Suzuki radikális innovációs programjának első terméke, amely megerősítette pozícióját vezető kompaktautó-gyártóként és a világ egyik vezető gyártójaként egyaránt. Új ötleteket és tervezési gondolkodásmódot vezettek be, amelyek a következő években még sok új Suzuki modellt határoztak meg.

A Swift a gyártásában globális lett – Magyarországon, Japánban és Indiában is gyártották –, de a fejlesztése továbbra is határozottan az európai piac igényeire és ízlésére koncentrálódott a formatervezés és a menettulajdonságok tekintetében. Valójában a tervezőcsapat első lépése egy európai bázis létrehozása volt, ahol értékes betekintést nyerhettek az európai gondolkodásmódba, és ihletet meríthettek az európai környezetből. Az alváz fejlesztésének és finomításának nagy része a valós intelligencián alapult, amelyet a kontinensen végzett kiterjedt közúti és pályatesztek során szereztek.



Az eredmény egy innovatív, sportos és elegáns design lett, valódi nemzetközi vonzerővel. A stylistok szándékosan kerülték az „egydobozos” egységesség irányába mutató trendet, ehelyett érdemi dizájnt készítettek elkülönülő motorháztetővel. Ez a generáció 1,3 literes vagy 1,5 literes négyhengeres motorral is elérhető volt, az 1,6 literes Sport háromajtós modellt pedig 2006 májusában mutatták be.

A Sport modell teljesítménye 125 lóerő volt, a Monroe Sports lengéscsillapítás pedig alapfelszereltségként szolgált a még jobb úttartás érdekében; gyorsan népszerűvé vált mind a vásárlók, mind az autós média körében.

2011-2016

A Swiftet a Suzuki legújabb világstratégiai modelljeként hirdették meg, és erőteljes fejlesztéseket hajtottak végre a stílus, az ütközésbiztonság, a menetteljesítmény, a kezelhetőség, a jobb üzemanyag-fogyasztás és a lényegesen alacsonyabb károsanyag-kibocsátás terén.

A nagyobb szilárdságú acél széleskörű használata az új karosszériát könnyebbé és merevebbé tette, valamint finomítást kínáltak az alváz kialakításában. Ez a legújabb kialakítás tovább javította a gyalogosok és az utasok ütközésbiztonságát.



A megnövelt nyomtáv és a nagyobb átmérőjű kerekek alacsonyabb profilú abroncsokkal még jobb kezelhetőséget tettek lehetővé, mint a 2005 májusában először piacra dobott, és hamar népszerűvé vált Swift.



A belső dizájn is dinamikusabb lett, mint korábban, a feketét a fekete mellett már ezüst árnyalatokkal egészítették ki. A még nagyobb belső tér érdekében a Swift enyhén megnőtt (+90 mm), a tengelytáv 50 mm-rel, a magassága 10 mm-rel lett nagyobb méretű.

Elődjéhez képest az 1,2 literes Swift még gazdaságosabb volt, mint korábban, a vegyes ciklusban az üzemanyag fogyasztása is javult a korábbi 1,3 litereshez képest.

A kibocsátási értékek is sokkal alacsonyabbak lettek; az 1,2 literes motor kézi sebességváltóval mindössze 116 g/km-t produkált a kombinált ciklusban; ez 24 g/km-rel volt jobb, azaz 17 százalékos javulást jelentett.

Az 1,6 literes, hatfokozatú kézi sebességváltóval szerelt Sport modellt 2012 elején mutatták be nagy elismeréssel. Eredetileg háromajtósként volt elérhető, az ötajtós modellel pedig 2013-ban bővült. A DAB-rádió és a műholdas navigáció 2014-ben jelent meg opcióként.

2017-2023

A japán hazai piacon való megjelenést követően a Suzuki Motor Corporation a 2017-es Genfi Autószalonon mutatta be a Swift for Europe modellt, mint vadonatúj globális kompakt szuperminit. A Suzuki 2017 májusában dobta piacra a Swiftet Európa szerte normál 2 kerék meghajtással és Allgrip opcionális 4WD-vel, majd 2021-re egy új, 1,2 literes továbbfejlesztett hibrid motorral érkezett egy ráncfelvarrás, valamint további szabványos biztonsági specifikáció-frissítésekkel bővült a modell.

A kompakt, mindössze 3840 mm hosszú, stílusos külső kialakítás mellett a Swift kiváló kilátást, tágas utasteret és bőséges csomagteret kínál. A kezdeti fejlesztési cél egy teljesen új ferdehátú stílus létrehozása volt, amely kétségtelenül Suzuki, és minden technológiával ellátott, amire szükségünk lehet, természetesen alapfelszereltségként.



Az összes Swift modellhez alapfelszereltségként elérhető továbbfejlesztett 12 V-os hibrid rendszer egy kompakt és könnyű egység, amely integrált indítógenerátort tartalmaz (ISG néven ismert), amely generátorként és indítómotorként is működik. Az ISG szíjhajtású és segíti a motort a jármű indítása és gyorsítása során egyaránt, valamint a regeneratív fékezés révén villamos energiát is visszatermel az akumulátorba.

Az 1,4 literes, hatfokozatú kézi sebességváltóval szerelt Sport modellt 2018 májusában mutatták be, és 2020-ban egy 48 V-os hibrid alkalmazással bővült a kínálat a még nagyobb gazdaságosság és alacsonyabb károsanyag-kibocsátás érdekében.

Suzuki Swift 2024

Nem vitás, hogy az idei Tokiói Autószalon egyik legnépszerűbb modellje az új generációs Suzuki Swift volt, kézzelfogható közelségben. A harmadik generációs Suzuki Swift napjai sajnos már meg vannak számlálva, hiszen a Suzuki már 2023 decemberében elindította számos piacon a Swift lecserélését az új modellre.

Ez a legújabb Swift tulajdonképpen nem egy alaposan, teljesen átalakított modell, valójában ugyanazok az alapjai, mint az általa leváltott harmadik generációs autónak. Sőt nem csak ez feltűnő, a két autó alapvetően az általános dizájnban is teljesen megegyezik.



Vizuálisan a tetővonal nagy része változatlan maradt. A régebbi autó kanyargós vonalait egy agresszív egyedi vonalra cserélték, amely átíveli a jármű teljes hosszát. A legnagyobb különbséget a C-oszlopon találhatjuk meg – ahol az előző autó tompa cápauszony-szerű csavarodást mutatott, az új autó itt sokkal hagyományosabb formát követ.

Elől a hűtőrács összezsugorodott, és most lejjebb ül a jármű elején. A motorháztető vonala szépen beépült a vállvonalba, drasztikusan letisztítva a jármű oldalprofilját.



Az utastérben viszont már sokkal drasztikusabbak a változások. A ma már mindenütt elterjedt táblagép méretű infotainment kezelőképernyő igazodik a műszerfal kialakításához. Az egyszerűsített műszercsoport prémium megjelenést kölcsönöz az autónak, bár az olyan elemek, mint a kormánykerék és a sebességváltó változatlanok maradnak.

Az esztétikai frissítések egy örvendetes mellékhatással is jártak: javult a jármű aerodinamikája. Ennek a nagyobb hatékonyságnak a hatását tetézi egy vadonatúj, 1,2 literes Z12E háromhengeres motor beépítése. A Suzuki ezt a motort fogja felszerelni a régebbi K12-es négyhengeres motorok helyére, amelyeket jelenleg (még) a kifutó autókba szerelnek be.

Itt válogathatsz a készleten lévő Suzuki modellek közül:


Forrás: Suzuki Global News
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk