Suzuki múlt és jövő – avagy hogy lett a szövőszékeket gyártó cégből piacvezető autógyártó

2021.10.27
A Suzuki már több mint egy évszázada létezik – ezúttal a japán cég múltját, jelenét és jövőjét tekintjük át.

Az 1920-as év egy mozgalmas év volt a történelemben. Ekkor alakult meg a Nemzetek Ligája, felosztották az Ír szigetet és először rendezték meg a Prix de l’Arc de Triomphe lóversenyt. Mindeközben Japánban bejegyeztek egy céget, amely gépeket szállított Japán hatalmas selyemiparához. Melyik volt ez a cég? A Suzuki Loom Manufacturing Company.



Gyorsan ugorjunk előre egy egész évszázadot (és még plusz egy évet, köszönhetően a koronavírus járványnak). A Suzuki úgy ünnepelte a vállalat 100. születésnapját, hogy az összes részlegét – először a gyár fennállása történetében - egyetlen egy rendezvényre hívták össze. Miért olyan különleges ez? Nos, aki az autós híreket olvassa, az bizonyára már jól ismeri a Suzuki autóit, és valószínűleg ismer néhány Suzuki motorkerékpárt is. De az olvasók többsége nem tudja, hogy a Suzuki világszerte a quadok (ATV-k) piacvezetője is, sőt van egy tengeri részlege is. Míg pl. az Egyesült Királyságban a Suzuki eladásainak 72 százalékát az autók teszik ki, a motorkerékpárok már csak 16 százalékot, a maradék nyolc, illetve négy százalékot a hajómotorok és a quad részleg alkotja.

A cég sokszínűsége a cégalapítónak, Michio Suzukinak köszönhető. Az asztalos múlttal rendelkező Suzuki Úr végül a családi selyemhernyó-farm élén találta magát, ahol újratervezte édesanyja szövőszékét, hogy 10-szer hatékonyabban segítse az Ő munkáját. Amikor a rivális gazdaságok értesültek róla, úgy döntött, hogy tömegesen kezdi ezeket gyártani, így a Suzuki céget innovatív szövőszékgyártóvá alakította.

Nem elégedett meg azonban a szövőszékek készítésével, Suzuki Úr ezután a közlekedésre kezdett el koncentrálni. A korai kísérleteket a második világháború alatt felfüggesztették, de 1952-ben megérkezett a Power Free elnevezésű motorkerékpár. Lényegében ez nem volt más, mint egy vázra csavarozott 36 köbcentis motorral szerelt kerékpár, majd ezt gyorsan követte a 60 köbcentis motorral szerelt Diamond Free, és a Suzuki eladásai rohamosan megugrottak.



Az autókra való átállás 1955-ben történt meg, a Suzulight limuzin megjelenésével. Kis méretekkel és innovációval mintát adott a Suzuki négykerekűinek, segítve a céget, hogy kitűnjön riválisai közül. A Suzuki a cég 1920-as megalapítása óta a „Kaizen” filozófiáját követi: a tervezés és a hatékonyság folyamatos fejlesztését, és ez egyértelműen látszik a világban ma forgalmazott modellek kínálatában is.



A Suzuki modellek

Japánban a Suzuki az ultrakompakt kei autók osztályának éllovasa. Néhány példány ezekből még Európába is eljutott – de miért nem ad el a Suzuki Europában kei autókat? Minden a jogszabályokon múlik: túl költséges lenne olyan biztonsági modulokat, mint pl. az eSegélyhívó, vagy a városi fékezés a helyi piacokon engedélyeztetni. Ehelyett a Suzuki modellkinálata Európában kisautókból és összkerékhajtású modellekből áll, s bár a cég szerény ambíciója, hogy a jövőben két százalékra növelje piaci részesedését, eklektikus kínálata egyértelműen változatosságot kínál.



Ott van pl. a funky kinézetű Ignis és a Swift szupermini, amely szintén finom kezelésű hot hatch-ként érkezik, immár üzemanyag-takarékos hibrid technológiával. Ám a Suzuki igazi erőssége a négykerék-hajtás. Ez ma már a Swift és az Ignis modelleken is megtalálható, míg a Vitara, az S-Cross és a Jimny modellek esetében terepjáró képességeket biztosít, ha 4WD meghajtással van felszerelve. Egykor a Vitara olyan terepjáró volt, amely elbírta a családot, manapság azonban megfordult a szerepe, a praktikum és a kényelem került előtérbe, bár a legtöbb igényhez elegendő városi terepjáró. Ha több képességre lenne szükségünk, bár kis csomagban, akkor a Jimny gyakorlatilag legyőzhetetlen.

A hibrid technológia egy másik olyan terület, ahol a Suzuki úttörő szerepet tölt be, mivel minden autó rendelkezik valamilyen elektromos rásegítéssel – ezt nem sok rivális gyártó állíthatja. A legújabb modellek ebben a körben a Swace kombi és az Across SUV. Mindkettő a Toyotával való együttműködés eredménye. Utóbbi a Suzuki első konnektoros hibridje, míg a japán óriáscéggel való együttműködés alapján hamarosan megszületik a Suzuki első teljesen elektromos autója, a Toyota szintén hamarosan megjelenő bZ4X EV változata.



A jövő

A Suzuki jelenlegi filozófiája a „Sho-Sho-Kei-Tan-Bi”, ami azt jelenti, hogy „kisebb, kevesebb, könnyebb, rövidebb és rendezettebb”. Ez a Suzuki 100 éves innovációs filozófiájának kiterjesztése a termékeiben, amely megkönnyíti a vásárlók életét, és a környezetvédelemre is hangsúlyosabb hangsúlyt fektet.



Míg a Suzuki viszonylag kis szereplő az Európai piacon, kompakt, karakteres autóinak és egyedi identitásának köszönhetően hűséges vásárlói kört alakított ki. Az elkövetkező években, legyen szó autókról, kerékpárokról, quadokról vagy csónakmotorokról, a Suzuki minden bizonnyal újításokat és változásokat fog végrehajtani ügyfelei javára szerte a világon.

Forrás: Auto Express
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk