Suzuki Kizashi (2009-2015) – emlékszel még rá?
2025.02.10
Ismered is meg nem is. Olyan autókról beszélünk, amelyek annyira homályban maradtak, hogy csak a megrögzött rajongók tudnak róluk. Az ilyen modellek nem feltétlenül voltak bukásra itélve, de az átlagos autóvásárló radarja alatt repültek.
Időről időre visszahozzuk ezeket a klasszikus és veterán autókat a feledés széléről. Bizonyos értelemben
ez az autó a Suzuki VW Phaetonja, amely egy olyan autószegmens ellen támadott, amelybe a márka nem is igazán tartozott bele. Már önmagában a modellnév sem hangzott valami jól, és az átlag autóvásárló hamar rájött, hogy ez a modell sajnos kudarcra lett ítélve.
A
Kizashi egy japán szó, ami azt jelenti, hogy "
valami nagy dolog jön", "ómen", "jel" vagy "figyelmeztetés". A szériaváltozatot összesen három különböző koncepciójármű előzte meg, amelyek közül különösen az első kettőnek nem is volt több közös vonása a sorozatgyártású járművel, mint a neve. A harmadik koncepció, amelyet végül a New York-i Autószalonon mutattak be 2008 elején, már inkább egy limuzin volt, de lényegesen eltérő kialakítással.
A végleges Kizashi sorozatot az Egyesült Államokban 2009. július 30-án mutatták be. Az európai piacon a bevezetésére pedig 2010 elején (Németországban csak 2010 szeptemberében) került sor. Közvetve az USA-ban
Suzuki Verona néven kínált Chevrolet Evanda valójában a Kizashi elődmodelljének tekinthető.
A Kizashi két változatban volt elérhető: Volt egy 2,4-es motorral felszerelt 4x2 MT elsőkerék-hajtással és kézi sebességváltóval, valamint egy ugyancsak 2,4-es 4x4-es CVT-s, a Suzuki SX4-ből származó összkerékhajtással és fokozatmentes sebességváltóval. Mindkét változatba egy 2,4 literes, négyhengeres, 178 LE teljesítményű benzinmotor került.
És ez volt a lényege, hiszen
turbó nélküli motor volt, és egyáltalán nem volt dízel, ami akkoriban még fontos volt Európa számára, és
nem volt kombi változat sem belőle. Legalább így az ár és a standard felszereltség megfelelő volt mindenki számára.
A
26 900 euróba kerülő autó alapváltozatának egyetlen opcionális extrája a metálfényezés volt az opcionális meghajtáson kívül. Minden egyéb funkció, beleértve az üvegtetőt és a fűthető üléseket, alapfelszereltség volt.
Már sokan 2010-ben feltették maguknak a kérdést: "
Alternatíva a konzervatív lázadóknak?". Sokaknak tetszett a megjelenése, valamint a 461 literes csomagtartója is. A helykínálat azonban meglehetősen közepes volt, a jól hangolt futómű pluszpontokat ért el. És persze
kiváló volt az ár-érték arány.
Elsőkerék-hajtással és hatfokozatú kézi váltóval gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy a nagy benzinmotor a csendes tempót részesíti előnyben,
a 110-120 km/óra közötti sebesség volt számára az ideális. Ebben a tartományban a motor egyenletesen működött, csak enyhe dübörgés érhette el az utasok fülét. Nagyobb sebességnél nyilvánvalóvá vált már a motor gyengesége: 160 km/h felett a gyorsulás rendkívül lassú lett.
Összességében a nagy benzinmotor nem sántított, de
hiányzott belőle a modern turbómotorok húzóereje. Az adatok is egyértelművé tették ezt, mert a 230 Nm-es maximális nyomaték csak 4000-es fordulaton lett elérhető. Ennek eredményeként , időnként „meg kellett hajtani” a motort, ami ennek megfelelő következményekkel járt a zajszintre és az üzemanyag-fogyasztásra nézve is (10,7 liter / 100 km), ami a hosszú, 120 km/h-s szakaszok ellenére is kiugróan magas volt a gyárilag közölt 7,9 literes átlagfogyasztáshoz képest.
Akkor a gyártó kijelentette: „
A Suzuki a szőnyegen tartja a Kizashi eladási előrejelzését, és bő 1000 járműre számít 2011-re, bár ez természetesen több is lehet." De még ezek a számok is túl optimistának bizonyultak. A Kizashi németországi értékesítése 2015 júliusában teljesen megállt. 2010 és 2015 között összesen 1887 db. új Kizashi eladást regisztráltak Németországban. Ebből 788 volt négykerék-meghajtású. A legjobb év az Egyesült Államokban 2011 volt, körülbelül 7000 eladott darabbal.
A Suzuki mindössze 3379 Kizashi járművet adott el Japánban 2009 és 2015 között. Ebből is látszott, hogy
a Kizashi nem aratott sikert hazájában sem – nagy motorja (több mint 2 literes) és teljes szélessége miatt magas többletadót kellett fizetnie a japánoknak, miközben az értékesítést az is nehezítette, hogy a Suzuki márkát Japánban inkább a kei autókhoz kötik, mint a nagy limuzinokhoz.
A 3379 eladott jármű negyedét egyébként Japánban
az Országos Rendőrség vásárolta meg, ami azt jelentette, hogy a japán piacon töltött idő alatt havonta átlagosan csak körülbelül 30-at adtak el a nagyközönségnek.
A Suzuki még 2013 decemberében bejelentette, hogy a Kizashit kivonják a globális piacokról, és nem lesz utódja sem. A jó műszaki teljesítmény ellenére az autó megszenvedte a gazdasági világválság utóhatásait, de azt is, hogy a Suzuki 2013-ban, illetve 2014-ben kivonult az amerikai, illetve a kanadai piacról is. 2015 decemberében a Kizashi gyártása végleg befejeződött a Japánban található Sagara-i üzemben.
Itt válogathatsz a készleten lévő Suzuki modellek közül:
Forrás: Motor1