Suzuki e Vitara 2025 – tapasztalatok a Suzuki első elektromos modelljéről
2025.04.25
Lehet, hogy a Suzuki picit elkésett az elektromos SUV-ok partijáról, de első próbálkozásuk – az e Vitara – már első látásra is nagyon csábítónak tűnik. Most kipróbáltuk, hogy meggyőződjünk róla, igazak-e azok az állítások, amiket a gyártó publikált eddig a modell hivatalos bemutatása óta.
Van egy régi mondás, amely szerint mindig az első lépés a legnehezebb, így ahogy most hamarosan a Suzuki piacra dobja négy elektromos járműve (EV) közül végre az elsőt, nagyon úgy tűnik, hogy ez megfelel a valóságnak.
Ez lehet az oka annak is, hogy az első elektromos Suzuki név választása ilyen egyszerű volt, s az új modell ilyen ismerős nevet visel. Valójában a
Suzuki Vitara már 37 éve szerepel a márka kínálatában, és sok sikert aratott ezalatt a több, mint 3 évtized alatt, így az "
e" betű hozzáadása az "elektromos" hajtáslánc kifejezéséhez segít abban, hogy a vásárlók számára valamivel
jobban felismerhető legyen.
Ez azonban
csak egy név, amelyben az e Vitara megegyezik a jelenleg forgalmazott Vitarával. Mindenki tudja, annak ellenére, hogy hasonló méretű, az e Vitarát az alapoktól kezdve elektromos SUV-ként fejlesztették, és a Suzuki gyorsan rámutatott, hogy bár
az e Vitara megoszthat néhány elemet az új Toyota Urban Cruiser modellel, ez egy olyan autó, amelynek fejlesztése teljesen a Suzuki kezében összpontosult.
Most két prototípus volánja mögé ültünk – az egyik egy elsőkerék-hajtású, a másik pedig az AllGrip-e összkerékhajtású modell – még az autó hivatalos nyári érkezése előtt, hogy
megosszuk első benyomásainkat a Suzuki első elektromos modeljéről.
Milyen az új Suzuki e Vitara?
Ez a típus a márka jól bevált Heartect platformjára épült, egészen pontosan annak új, elektromos változatára, amely Heartect-e néven ismert. A hagyományos Vitara 4,175 méteres hosszához képest az elektromos modell tíz cm-rel hosszabb lett, de a tengelytávja is nagyobb, ott 20 centiméter lett a különbség. Ezek a módosítások azért voltak szükségesek, hogy beférjen az akku csomag az autó alá. Az e Vitara az egyik legnépszerűbb,
B-SUV kategóriába érkezik – ez a méret még megfelelő a városi közlekedésekre is, de alkalmas egy kisebb vidéki, vagy külföldi családi túrára is.
Az e Vitara modellekhez
a Suzuki a BYD-tól rendeli az akku csomagokat, ami azt jelenti, hogy megnyugodhatunk, tartós és biztonságos, nikkel és kobalt mentes LFP kémiás Blade cellákat kaphatunk
két különböző konfigurációban. Az egyik a
49 kWh-s belépő szintű változat lesz (az ebből felhasználható kapacitást még nem tették közzé). Ezt a verziót nem próbáltuk ki, de a hivatalos 355 km-es hatótávja és szerény, 9,6 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulási ideje azt sugallja, hogy a
rövidebb távokon közlekedők számára lesz ez a modell a legalkalmasabb.
Az általunk tesztelt e Vitara a nagyobb,
61 kWh-s akkumulátor csomaggal rendelkezik. Kizárólag elsőkerék hajtású változatban várhatóan
ez lesz a legkelendőbb a piacon, főként azért, mert itt már
450 km-re növelték a hatótávot, ami nagyjából megfelel a Kia EV3 Air Standard Range hatótávjának, egyébként az akkumulátor hasznos kapacitása itt 55 kWh.
A
nagyobb akkumulátor csomag választása
lehetővé teszi az összkerék-hajtást is, amely esetében egy további elektromos motort építettek be a hátsó kerekek meghajtásához, ezzel párhuzamosan viszont
a hivatalos hatótáv itt emiatt 410 kilométerre csökken.
Mint mindig, most is küzdeni kell majd, hogy elérhessük ezeket a hivatalos számokat a valós környezetben. Mind a két-, mind az összkerék-meghajtású változat
4,6 km/kWh-s hatékonyságot eredményezett a tesztek során, amely a városon belüli, országúti és autópályás vezetés kombinációjára érvényes.
Ez a való világban körülbelül 283 kilométeres hatótávot jelent.
A nagyobb akkumulátor mellett
a 61 kWh-s e Vitara teljesítménye is nagyobb, a 49 kWh-s változat 144 lóerős teljesítményével szemben itt 177 lóerő áll a rendelkezésünkre. Joggal mondhatjuk, hogy az e Vitara nem a leggyorsabb az elektromos autók piacán, de amint elindul, fokozatosan növelve a sebességet
elegendő teljesítménnyel rendelkezik a mindennapi vezetéshez.
Ha nagyobb tempóra vágyunk, akkor a négykerék-meghajtású változatra lesz szükségünk az extra elektromos motorral. Ez
242 lóerőre növeli az összteljesítményt (177 lóerő az első motorról és 65 lóerő a hátsóról), és érezhető teljesítménynövekedést is ad, különösen országúton vagy autópályán.
Bármelyik változatot is választjuk,
az e Vitarával nagyon kényelmes közlekedni. A felfüggesztés néha bizonytalannak tűnik, de nem annyira, hogy az egyenetlen utakkal ne birkózzon meg a jármű.
Valójában még a tesztút meglehetősen egyenetlen, bukkanókkal teli szakaszain is, ahol többször egymás után emelkedők és lejtők voltak, az e Vitarában úgy éreztük, hogy a jól csillapított felfüggesztés viszonylag
könnyedén felszívta az egyenetlenségeket. Mindezt lenyűgöző volt megtapasztalni egy elektromos SUV-nál, főleg, ha a
Kia EV3-mal, vagy a
Skoda Elroq-kal hasonlítjuk össze, az utazás kényelmessége tekintetében.
Az e Vitara kezelhetősége nem éppen az, amit szórakoztatónak neveznénk, de hát a vidéki közúti izgalmak nem igazán szerepelnek a prioritások listáján. Ehelyett azt fogjuk tapasztalni, hogy a Suzuki karosszériája és a jól kiegyensúlyozott kormányzás egyaránt tökéletes a jó és magabiztos előrehaladáshoz az A pontról B pontra való eljutás során.
Milyen az új Suzuki e Vitara belülről?
A kényelmes ülések és a kormánykerékkel és a pedálokkal jól illeszkedő vezetési pozíció azt mutatja, hogy az e Vitarával kényelmes az utazás. Még jobb, hogy
a vezetőülés és a kormány számos beállítási lehetőséggel rendelkezik, hogy a kisebb és nagyobb emberek is komfortosan elférjenek benne. A csúcsminőségű Ultra felszereltségi szint már
elektromosan állítható vezetőülést és állítható deréktámaszt is tartalmaz.
Meglehetősen magasan ülünk az út felett az e Vitarában, és az első szélvédőoszlopok is rendkívül vékonyak, így
jó kilátás nyílik az első ablakon keresztül, a kereszteződések is jól beláthatóak. A hátraláthatóság megfelelő, köszönhetően a nagy hátsó ablakoknak, amelyek meglehetősen messzire nyúlnak hátra, és segítenek kiküszöbölni a nagy hátsó oszlopok holttérre gyakorolt hatását.
Ennek eredményeként
a parkolás sem nehéz. Sőt,
minden e Vitara alapfelszereltségként elülső és hátsó parkolóérzékelővel és tolatókamerával is rendelkezik, amelyet 360 fokos kamerává bővülnek, ha az Ultra felszereltségi szintet választjuk.
Függetlenül attól, hogy melyik felszereltségi szintet választjuk, a kormány mögött egy 10,3 hüvelykes digitális műszercsoportot találunk, valamint egy 10,1 hüvelykes érintőképernyős infotainment rendszert. Mindkét képernyő éles grafikával rendelkezik, és könnyen olvashatóak rajta a szövegek.
Valójában, ami az infotainment rendszer gyengeségét illeti, az egyetlen dolog, ami zavaró volt, az
a szoftver lassú reakciója a módosításokra. Valójában mindig frusztráló dolog arra várni, hogy a menük reagáljanak, amikor odakoppintunk. Remélhetőleg ez a későbbiekben változni fog (hiszen ez főleg szoftveres dolog), amikor az autók megjelennek majd a márkakereskedőknél.
Legalább
a Bluetooth és a műholdas navigáció alaptartozék mindegyik felszereltségű szinten. Az Ultra felszereltségi szinten vezeték nélküli telefontöltés és Infinity prémium hangrendszer is rendelkezésre áll. A
fedélzeti navigáció képes arra, hogy jelezze, meg kellene majd valahol állnunk tölteni az autót, ám a töltőpontokat nekünk kell megtervezni. Ez - a Suzuki tájékoztatása szerint - később változni fog, mire a márkakereskedésekbe kerül az autó. A hazai és európai töltőszolgáltatók közül jó pár viszont már benne van a rendszerben.
Azt is nagyon nagyra értékeljük, hogy bár az infotainment rendszer képernyőjén minden funkció rendelkezésre áll érintésre is, de mindemmellett megfelelő
fizikai kezelőszerveket is kapunk pl. a légkondicionáló vezérléséhez és a kormánykerékre. Emiatt sokkal kevésbé lesz zavaró, ha csak kis változtatásokra van szükség menet közben, mint pl. ami nagyon idegesítő a
Ford Puma Gen-E és a
Skoda Elroq esetében, ahol mindkettőnél csak az érintőképernyőn keresztül van lehetőség megváltoztatni az autó belső hőmérsékletét.
Ami a praktikumot illeti, még egy polip is azt tapasztalná a nyolc lábával, hogy
több mint elég hely van elöl. Még az Ultra felszereltség esetében rendelkezésre álló napfénytető esetén is azt tapasztalhatjuk, hogy
bőven van szabad fejtér, valamint elegendő lábtér és válltér a megfelelő kényelemhez.
Ha az utastér anyagait megvizsgáljuk, azt tapasztalhatjuk, hogy
még a magasabb felszereltségi szinten is a kemény fekete műanyagok dominálnak. Ezeket szerencsére legalább ránézésre feldobják a színes betétek és az ezüst színű légbeömlők. Az ülések is több árnyalatúak, anyagukban pedig a műbőrt kombinálták a műszálas szövettel.
Hátul ülve viszont a dolgok már nem annyira ígéretesek. Jóllehet a lábnak bőven van hely (a 2,7 méteres tengelytávot tényleg megérezni a hátsó sorban, illetve ha a csúsztatható hátsó ülések teljesen hátra van állítva), a fejtér viszont korlátozottan áll rendelkezésre, és egy 190 cm magas ember valószínűleg azt fogja tapasztalni, hogy a feje hozzáér a felső kárpit borításhoz.
Még rosszabb a helyzet hátul a középső ülésen ülve, ahol a kissé megemelt üléspárna azt jelenti, hogy még egy 180 cm magas embernek is meg kell hajolnia, hogy ne érje a mennyezetet. Kárpótlásképpen legalább alul a padlón elegendő hely van itt is a lábnak.
A
csomagtartó kapacitása attól függ, hogy melyik felszereltségi szintet választjuk, és hová helyeztük el a csúsztatható hátsó üléseket. Az Ultra felszereltségi szint továbbfejlesztett dual tároló rendszere ugyanis 310 literről 306 literre csökkenti a csomagtartó kapacitását, miközben az ülések teljesen előre csúsztathatók. Ez így már elegendő helyet biztosít egy babakocsinak vagy egy megfelelő méretű családi nagy bőröndnek, de azt ki kell mondanunk, hogy
az e Vitara csomagtere a riválisaihoz képest nem igazán lenyűgöző.
Referenciaként megemlíthetjük, hogy a
Kia EV3 460 literes, a
Skoda Elroq 470 literes, a
Puma Gen-E pedig 523 literes csomagtérrel rendelkezik. Mindezek a modellek tehát jobban megfelelnek azok számára, akinek az autó vásárlási szempontok között előkelő helyen van a csomagtartó kapacitása.
A
jó hír viszont az, hogy az e Vitara hátsó ülései meglehetősen sokoldalúak. Valóban, már említettük, hogy a hátsó üléssor előre-hátra csúsztatható (akár a hátsó lábtér, akár a csomagtér előtérbe helyezése érdekében), de a háttámla is dönthető és osztható egy sokoldalú 40/20/40 konfigurációban. Ez nagyon praktikus, ha hosszú tárgyakat kell a csomagtartóba bepakolni, így csak a középső ülést kell lehajtani, és nem veszélyeztetjük a szélső utasülésen ülőket.
Új Suzuki e Vitara összefoglaló értékelés
A Suzuki még nem árazta be az e Vitarát, de várakozásaink szerint az ára 15-16 millió forint körül kezdődik majd, így
árban hasonló lesz, mint a Kia EV3 Air, és egy picivel drágább lesz, mint a belépő szintű Skoda Elroq.
A hibrid Vitara
7,9-9,7 millió forint közötti listaárral szerepel jelenleg az Autócentrum Szabó Csoport weboldalán. A kérdés adott,
vajon mennyit lesz hajlandó egy Suzuki vásárló kifizetni egy 100 %-ban elektromos Suzuki modellért, és mennyit akar majd eladni ebből a típusból a Suzuki Európa szerte?
Mindkét felszereltségi szint rengeteg alapfelszereltséggel érkezik. Még a belépő szintű
Motion is 18 hüvelykes felnikkel, hátsó biztonsági üveggel, LED-es fényszórókkal, EV-hőszivattyúval, valamint kulcs nélküli nyitással és indítással érkezik. A nagyobb akkumulátoros változatok fűthető üléseket és fűthető kormányt is kapnak.
A magasabb,
Ultra trim felszereltségi szint csak nagyobb akkumulátor csomaggal lesz elérhető, ez már 19 colos könnyűfém keréktárcsákat, adaptív távolsági fényszórókat és félszintetikus bőrüléseket is tartalmaz.
A 150 kW-os maximális töltési sebesség mellett
az e Vitara töltése körülbelül 45 percig tart, amíg egy gyorstöltővel feltöltődik 10-ről legalább 80 %-ra. A Kia EV3-nál ez körülbelül 29 percet, a Ford Puma Gen-E esetében pedig 24 percet vesz igénybe.
Mivel a tesztalanyunk még prototípus,
az e Vitara nem került be a 2024-es What Car? Megbízhatósági felmérésbe, de a Suzuki mint márka a harmadik helyen végzett a felsorolt 31 autómárka közül. Még jobb, hogy
az e Vitara 10 év / 150 ezer km szerviz által aktivált garanciával érkezik – amihez hasonlót csak a Toyota kínált eddig.
Úgy tűnik számunkra, hogy
az e Vitara az elektromos SUV-világ egy remek szereplője lesz. Igaz, még nem látjuk, milyen is lesz hosszabb távon a belső minőség, és mennyire lesz elfogadható a lakosság számára az ár.
Itt válogathatsz a készleten lévő Suzuki modellek közül:
Forrás: Motor1