Razziákat tartanak több Európai országban is a Suzuki dízelmotorok kibocsátási értékeit meghamisító berendezések miatt
2022.05.04
A németországi, olaszországi és magyarországi ügyészek indítványára az említett országok rendőri szervei a Suzuki dízeljárművekben az Európai Unió előírásainak megfelelő károsanyag-kibocsátási értékeket felülíró, illegális eszközök ügyében tartottak egyidejűleg több helyen is házkutatást.
A német állami ügyészség hivatalos közleménye szerint
a nyomozás nem csak a Suzukit érinti, hanem a Stellantis gigavállalatot is, amely a japán autógyártó számára a dízelmotorokat szállította.
Ugyancsak érintett a nyomozásban a japán gépjárművekhez autóalkatrészeket gyártó Marelli cég is.
Az átfogó nyomozás a jelenlegi szakaszában Németországban, Olaszországban és Magyarországon zajlik,
az Eurojust, az Európai Büntető Igazságügyi Együttműködési Ügynökség összehangolt akciója keretében.
Az
Eurojust szerint a razziákra azért volt szükség, mert a Suzuki által gyártott autókban használt motorokban olyan eszközöket használtak, amelyek hamis emissziós értékeket továbbítottak a hatóságok számára.
"
Az eszközöket nagyon sok dízelmotorba beszerelték, elsősorban Olaszországban, azt a benyomást keltve, hogy a járművek nitrogén-oxid-kibocsátása megfelel az uniós előírásoknak." -
közölte az Eurojust szóvivője.
„
A motorokat ezután a Suzuki magyarországi gyártóüzemében szerelték be az autógyártó egyes modelljeibe...” –
tette hozzá a hivatal.
A németországi európai központtal is rendelkező japán Suzuki szóvivője elmondta, hogy a vállalat és a helyi vezetés "
együttműködik a nyomozó hatóságokkal".
A Suzuki szóvivője azt is hozzátette, hogy
a cég nem nyilatkozhat bővebben, mert a vizsgálatok folyamatban vannak.
A
Stellantis a vizsgálattal összefüggésben azt közölte, hogy leányvállalatát, az FCA Italy-t felkérték egy frankfurti vizsgálat részeként, hogy nyújtson be információkat és dokumentumokat "
a Suzukinak szállított dízelmotorokban az állítólagosan meg nem engedett károsanyag-kibocsátás-szabályozó rendszer és szoftver használatával kapcsolatban".
"
A cég továbbra is teljes mértékben együttműködik az ügyben folyó vizsgálatokban." -
áll a Stellantis hivatalos közleményében.
Az olasz Marelli szintén külön közleményben közölte, hogy együttműködik a nyomozókkal.
"
A Marelli biztos abban, hogy tevékenységét mindig az előírásoknak megfelelően végezte!" -
áll a közleményben.
A Stellantis tavaly hozta nyilvánosságra, hogy egy
párizsi bíróság vizsgálatot indított az FCA Italy ellen a 2014 és 2017 között gyártott dízelmotorok értékesítésével kapcsolatos fogyasztói csalás vádjával.
Mint ismert
a Stellantis 2021 elején jött létre a Fiat Chrysler (FCA) és a francia PSA egyesülésével.
Az illegális szoftverek, vagyis az eredeti értékeket felülíró eszközök használata kapcsán először 2015-ben robbant a bomba, akkor ez
a Volkswagen csoportnál a "dieselgate" botrányt váltotta ki, amelyet az eddig előfordult legnagyobb ilyen esetként tartanak nyilván a mai napig.
A Volkswagen akkor elismerte, hogy a szoftvert a dízelmotorok tesztelésére használták, és elmondták, hogy mindez világszerte 11 millió járművet érintett. A botrány eddig több mint 40 milliárd dollárjába került a német autógyártónak járműfelújítások, pénzbírságok és az ugyancsak ebből a problémából fakadó jogi követelésekre elkülönített tartalékképzés miatt.
Itt válogathatsz a készleten lévő Suzuki modellek közül:
Forrás: Reuters