Itt a TOP10-es lista - Kiderült, hogy melyek voltak 2021 legjobb ferdehátú modelljei

2022.05.11

2021 legjobb ferdehátú modelljei gyilkos teljesítményt és széles körű hajtásláncot kínálnak, mindezt felhasználóbarát csomagolásban... A Suzuki Swift Sport is bekerült a TOP 10-be.

Világszerte imádják az emberek a ferdehátú kivitelű modelleket. Szórakoztatóak, kiváló teljesítményt nyújtanak megfizethető áron és nem utolsó sorban még praktikusak is, de vajon melyik közülük az idén a legjobb választás?

A mai autósok számára széles körű választék áll rendelkezésre a ferdehátú modellek kínálatából, kezdve a kicsi és sportos Suzuki Swift Sport-tól a nagyobb, gyorsabb Honda Civic Type R modellen keresztül, a Hyundai i30 N-ig. Az utóbbi években, a ferdehátúak átlagos teljesítménye megnőtt, miközben a működési költségek továbbra is meglehetősen alacsonyak maradtak, ami azt jelenti, hogy a mérleg a teljesítmény és az ár viszonylatában továbbra is egyensúlyban maradt.



Melyek a legjobb teljesítményű ferdehátú autók 2021-ben?

Nos, a mechanikai és az elektronikus trükköknek köszönhetően a legújabb ferdehátúak éppen elegendő teljesítményt nyújtanak ahhoz, hogy zavarba hozzák akár az alacsonyabb kategóriájú igazi sportautókat, de még jó néhány szuperkocsit is. Az olyan autók, mint a VW Golf R, pl. a négy kerék-meghajtásukkal javítják a teljesítményüket, míg a legújabb Ford Focus ST, a SEAT Leon Cupra, vagy a Skoda Octavia vRS trükkös elektronikát és első diffúzorokat használnak ahhoz, hogy az első kerekek tapadását fokozzák.

Mi teszi annyira népszerűvé a ferdehátú modelleket, hogy képesek összemosni a szórakozást a gyakorlatiassággal? Vagyis melyik ferdehátút a legélvezetesebb a vezetni, miközben megőrzi sokoldalúságát? A válasz az alábbi TOP 10-es listában szerepel.

Íme 2021 legjobb ferdehátú modelljei:

1. Honda Civic Type R
2. Ford Fiesta ST
3. Ford Focus ST
4. Renault Megane RS
5. Hyundai i30 N
6. Mercedes-AMG A 35
7. BMW M135i xDrive
8. MINI Cooper S
9. VW Up! GTI
10. Suzuki Swift Sport

1. Honda Civic Type R

Ennek a modellnek az árcéduláján meglehetősen magas számokat láthatunk, valójában ez az összeg fenomenálisan jó ár-érték arányt kínál, tekintve a Honda teljesítményét (316 lóerő), vagy hogy mennyire gyors és ami a legfontosabb, hogy rohadt jó vezetni.

Igen, a Civic Type R rendkívül gyors, ugyanakkor túl merev, túl kompromisszumok nélküli a mindennapi életünkben, és ezért csak egy viszonylag szűk kör számára lehet vonzó.


A legújabb ferdehátú Honda minden eddiginél dinamikusabb, civilizált és használható is. Valóban. Eltekintve attól, hogy három helyett csak két hátsó ülés van, mégis ugyanolyan praktikus, mint bármely más Honda Civic.

Ugyanakkor egy jobb úton megverheti a legtöbb szuperautót is, miközben a motorja az egyik legjobb kézi sebességváltóhoz kapcsolódik. Ez az oka annak, hogy az elmúlt két évben egyértelműen a legkedveltebb ferdehátú maradt a TOP 10-es listán.

2. Ford Fiesta ST

A korábbi Fiesta ST verziók nagyszerű kis autók voltak, amelyeket élvezet volt vezetni. Ugyanakkor a legújabb ST már a Ford Performance-ra hangolt felfüggesztést kapott és meglepően nagy teljesítményű lett, de a gazdaságos 1,5 literes háromhengeres turbófeltöltéses benzinmotorjával is sokkal kifinomultabb állat lett, mint az elődei voltak.

Igazi állat, a 6 másodperces 100 km/h-ra gyorsulásával és a háromlépcsős hajtásmódos programjával, valamint az üzemanyagtakarékos henger lekapcsolási móddal.


Az alváza erősen meghatározza a Fiesta ST-t, mint a jármű igazi különlegességét. A kormánymű elektromosan támogatott, de nagyon sok érzékelővel rendelkezik. Kemény, de viszonylag jól halad, rengeteg alapfelszereltséggel rendelkezik, továbbá öt ajtós karosszériával rendelkezik, amely további praktikusságot eredményez.

A legújabb Fiesta ST egy modern, de ugyanakkor nagyszerű jármű, és megfizethetősége is a középpontba helyezi. Megérdemli a 2. helyezést.

3. Ford Focus ST

Nem olyan régen merült fel a Fordban az a gondolat, hogy piacra lépjenek egy első kerék-meghajtású ferdehátúval, amely 276 lóerős motorral felszerelt, és ami még lényegesebb, a 420 Nm nyomaték, amely komoly riválissá teszi a piacon.

A Ford valójában a második generációs Focus RS-rel már egyszer megpróbálta ezt, amelynek akkor vegyes volt a fogadása a vad tulajdonságai miatt - és az első gumiabroncsok gyors ledarálása miatt. De ezek nagyjából pontosan ugyanazok a számok, amelyeket a jelenlegi Focus ST is képes produkálni, viszont most mégis sikerült piacra hozni - és meg is tartani - majdnem tökéletes felhasználói értékelések mellett.


Igen, a legújabb Focus ST valóban nagyon gyors, továbbá a kifinomultan összehangolt felfüggesztésnek és a rendkívül gyors kormányzásnak köszönhetően, igazán élvezetes vezetni. 5,7 másodperc alatt gyorsul fel százra, max. sebessége 240 km/h. Valószínűleg ez lehet most az egyik legjobb ár-érték arányú ferdehátú, amelyet most megvásárolhatunk 12-13 millió Ft körüli árfekvésben.

Rendelkezésre állnak adaptív lengéscsillapítók, a kipufogórendszer jelentősen csillapítja a 2,3 literes EcoBoost motor hangját. A lényeg az, hogy ezt a ferdehátút nekünk készítették, ha szükségünk van egy gyors kocsira extra praktikumokkal együtt - és persze kiváló teljesítményre.

4. Renault Megane RS

A Mégane R.S. különféle változatokban és különböző árszinteken érkezik. Ha a legjobban felszerelt változatban gondolkodunk, akár 28 millió Ft-ot is elkérhetnek érte, mármint a 300 Trophy R verzióra, amelyet már szénszálas kerekekkel, szénkerámiás féktárcsákkal szállítanak.

Természetesen a szélesebb kör számára inkább az alapmodell érhető el, a 276 lóerős 1,8 literes turbófeltöltős motorral, de még ennek is 12-14 millió Ft körül mozog az ára. Az alváz a négy kerék kormányzáshoz lett tervezve és nagyon szórakoztató kezelhetőséggel rendelkezik. Igaz, hogy a belső tér talán nem a legegzotikusabb a ferdehátúak között, de a kocsi kormányzása nagyon jó érzés.


Noha a Renault alapvető teljesítménye kissé elmarad néhány versenytársától, itt a hangsúly az alváz képességére összpontosul, tehát összességében az R.S. még mindig viszi a pálmát, és megérdemli a negyedik helyezést.

5. Hyundai i30N

Öt évvel ezelőtt nevetségesnek tűnt az a gondolat, hogy a Hyundai előállítson egy első vonalbeli ferdehátút. Végül azután a dél-koreai gyártó átvette a németektől a BMW M osztályának vezetõjét, Albert Biermann-t, aki azóta a Hyundai márkára fókuszál és a csillagok irányába repíti a gyártót.

A gyártó jelenlegi hőse az i30 N modell, amelyet egy 271 lóerős, 2,0 literes benzinmotorral szállítanak.


Az i30 N legjobb tulajdonságai közé sorolhatóak a kormány, az alváz, a fékek és a belső terek jellemzői; mindezen tekintetben a legjobb a kategóriájában és már kevesebb, mint 12 millió forintért is hozzájuthatunk, ezért nagyszerű ár-érték arányt jelent.

Számos testreszabható beállítást kínál a nyolc hüvelykes érintőképernyőtől kezdve, az elektronikusan állítható diffúziós rendszeren át az adaptív lengéscsillapítókig. Hatsebességes kézi sebességváltóval szállítják.

A Hyundai a semmiből állította elő korunk egyik legjobb ferdehátúját, az i30 N-t, és ha hinni lehet a gyártó ígéreteinek, akkor ez még csak a kezdet...

6. Mercedes-AMG A35

Ne gondoljon a Mercedes-AMG A35-re másként, mint egy meglehetősen komoly - és rendkívül erőteljes - ferdehátúként.

Igen, van egy nagy (és nagyon drága) testvére, az úgynevezett A45 AMG, de az A35 is képes 300 lóerőt leadni a 2,0 literes turbófeltöltéssel ellátott négyhengeres motorjával, amely hét sebességű, két tengelykapcsolóval felszerelt sebességváltóval rendelkezik. Ára viszont meglehetősen borsos, 20 millió Ft alatt ne is álmondjunk róla, hogy kigurulhatunk vele a kereskedőtől..

Nagyon jól néz ki, stílusának megfelelően egyszerű, izmos kinézete alapvetően különbözteti meg ezt a modellt más ferdehátútól. A 4MATIC négykerék-meghajtásnak köszönhetően igazán stabil az utakon. Ez teszi rendkívül élvezetessé az autó vezetését, amelyet egész évben, a nap 24 órájában használhatunk. Az A-osztály hatalmas belső tere is nagy hatással van a felhasználhatóságára.


Sok prémium minőségű technikai felszerelés teszi még vonzóbbá, még akkor is, ha nem a legelérhetőbbek közé sorolható a 2021-es TOP 10-es ferdehátú listán. Valójában azért azt mégis csak kijelenthetjük, hogy ez az egyik legjobb ferdehátú a 10 között.

7. BMW M135i xDrive

Az új BMW 1-es sorozat minden tagja elsőkerék-meghajtású, de ha megvizsgáljuk azt a gondolatot, hogy a német márka a 302 lóerőt mind az első tengelyre küldi, hát akkor lehet, hogy egy picit aggodni fogunk. De ne féljünk, mert az M135i xDrive, ahogy a neve is finoman utal rá, csak négykerék-meghajtással vásárolható meg.

Ez azt jelenti, hogy a listán szereplő néhány más autóhoz hasonlóan kiváló tapadóképességgel rendelkezik, így ezt a teljesítményt négy kerékre elosztva biztosítja a számunkra, plusz a nem olyan kicsi, 450 Nm nyomatékot is, amelyet a 2,0 literes turbómotor generál, nos ez nagyon nagyon jó.


Ez elegendő ahhoz, hogy az M135i modellt 4,8 másodperc alatt felgyorsítsa 100 km/h sebességre. Maximális sebessége 250 km/h. A négykerék-meghajtású M135i legérdekesebb része természetesen az alváza.

Az igazság az, hogy az új M135i xDrive sokkal jobb autó, mint a régebbi változa, mivel nem volt annyira vonzó az elődei hat hengeres, hátsókerék-meghajtású hajtáslánca.

8. MINI Cooper S

Határozottan kimondhatjuk, hogy a MINI Cooper S valószínűleg nem a legizgalmasabb modell a TOP 10-ben, de a század elején történt megjelenése óta minden bizonnyal a legtartósabb ferdehátúak közé tartozik. Belső tere rendkívül szórakoztató, ahol megtalálhatjuk önmagunkat.

Ebben a modellben, a legújabb, harmadik generációs S-ben a 2,0 literes turbófeltöltős motor teljesítménye sokkal elfogadhatóbb, de nem feltétlenül szuperszónikus, az elérhető 189 lóerő. Viszont ez a teljesítmény éppen elég ahhoz, hogy a Cooper S-t 6,7 másodperc alatt felrepítse a 100 km/h-s tempóra.


Az elsőkerék-hajtásra épülő alváz és a kormányzás szórakoztató, a MINI-kre jellemző jellemző állíthatósággal. Most már választható a hatfokozatú kézi vagy hétfokozatú, dugattyús tengelykapcsoló is.

Számos különféle vezetési mód közül választhatunk, hogy a Cooper S sokkal vonzóbbá váljon a kormány mögött, attól függően, milyen úton haladunk, vagy hogy éppen milyen hangulatban vagyunk.

Noha a Cooper S mindig is egy stabil ferdehátú volt - és még mindig az is -, a MINI-nek ez a verziója is megérdemli, hogy felkerült a TOP 10-es listára a legjobbak közé.

Ennek ellenére határozottan eltérő karaktert kínál a stílusos MINI-imázs mellé, amelyet már megismertünk és szeretünk, amióta a márka újból a BMW tulajdonába került.



9. A Volkswagen up! GTI

A Volkswagen up! GTI igaz egy ferdehátú, viszont más okok miatt kerülhetett fel erre a listára, mint a többiek.

Annak ellenére, hogy az 1,0 literes turbófeltöltős háromhengeres motorja csak 113 lóerővel rendelkezik, abszolúte brutális vezetni, csekély, némileg számítógépes vezérlésű kezelhetőségével, az alacsony keréktárcsáknak és a kompakt keréktávnak köszönhetően, valamint köszönhetően egy olyan motornak, amelynek hasonló a hangja, mint egy a Porsche 911-é.


Az egyetlen probléma az up! GTI-vel az, hogy a kormányzásban nincs valódi érzés, nem kapcsolhatjuk ki az ESP rendszert, és így vezetni kevésbé szórakoztató.

Összességében azonban a GTI egy olyan autó, amely mosolyogásra késztet a vezetése közben, ami minden ferdehátú kulcsfontosságú referenciaeleme.

10. Suzuki Swift Sport

A Suzuki Swift Sport mindig is népszerű volt a ritka ferdehátúak között, amelyek mindig többet nyújtanak, mint a többiek összessége. Ha ránézünk a műszaki adatlapra, láthatjuk, hogy mindössze csak egy 1,4 literes turbómotorral rendelkezik, és sokan azt gondolják: „Hát ez nem túl jól hangzik....”, egészen addig amíg nem ülünk be és nem próbáljuk ki ennek a kis autónak a képességeit.

Igaz, hogy ez a modell sokkal érettebb, mint az előző generációk, de a Suzuki minden egyes generáció váltás során képes volt meglepni bennünket, és mindig kerültek bele olyan új tulajdonságok, amelyekkel manapság egy igazi ferdehátúnak kötelezően rendelkeznie kell.


Először is, a kocsi tömege kevesebb, mint egy tonna, ami manapság ritka minden új autó esetében. Másodszor, a kormánymű, az alváz és a kezelhetőség nagyon de nagyon jó, ha nem is nagyszerű. Harmadsorban, a belső tere, bár meglehetősen alapszintű, viszont mindent tartalmaz, amire szükségünk van.

Ennek eredményeként rendkívül szórakoztató, ugyanakkor meglehetősen praktikus is vezetni - és ennek szem előtt tartása mellett már ebből a modellből is faragott a gyártó egy frissített, 48 voltos lágy-hibrid változatot is, amely így jobb üzemanyag hatékonyságot kínál, miközben a teljesítménye sem csökkent számottevően.

TOP ferdehátúak - Összefoglalás

Az elmúlt 40 év során a gyártók folyamatosan tökéletesítették a ferdehátú formulát, ám a 80-as évektől bváltak ezek a modellek igazán népszerűvé. Sokan azt mondhatják, hogy a legjobb talán a sorban a Volkswagen Golf GTI, amely kicsi testével, mégis nagy motorjával brutálisan megy az utakon. Az eredeti Golf GTI egy későbbi projekt volt, amelyet néhány Volkswagen mérnök felvállalt, és eredetileg csak Németországban értékesítették. De hamarosan szó esett egy kis autó elkészítésének ötletéről, és a Peugeot 205 GTI, a Renault 5 GT Turbo, valamint az Opel Astra GTE kedvelői is követelték a Golf GTI idő előtti bemutatását.

Nemcsak a mindennapi autósok kedvelik a ferdehátúakat, az autó tolvajok és a joyriderek is szeretik őket, ez a tény egy picit lelassította a ferdehátú értékesítést a ’90-es években, mivel a biztosítóknak egyre mélyebben kellett a zsebükbe nyúlnia ezen típusok miatt.

Mára a ferdehátúak fehlesztése, és népszerűsége visszatért a rendes kerékvágásba, és számos gyártó különféle modellek fejlesztésébe kezdett. A legtöbb közülük még mindig elsőkerék-meghajtású, bár a 4WD egyre jobban előtérbe kerül, igaz a BMW továbbra is a saját hátsókerék-meghajtását részesíti előnyben. A legtöbb modell négyhengeres, turbófeltöltős motorral rendelkezik, ezek közül sok a 2,0 literes, de ismét vannak újabb variációk, mivel ma mára kisebb 1,6 literes motorok is ugyanolyan nagy teljesítményre lehetnek képesek. A legtöbb három vagy öt ajtós ferdehátúként érkezik, de vannak kompakt és kabrió változatok is.

A gyártók a legújabb ferdehátúak fejlesztése során már mindenféle mechanikai és elektronikai trükköt bevetnek, hogy a legjobb teljesítményt nyújtsák az osztályukon belül. Ennek eredményeként a teljesítményszintek új magasságokat érnek el, ez azonban tükröződik az autók eladási áraiban is, eég ha csak rápislogunk az Audi RS3 Sportback, vagy a Mercedes-AMG A45 modellek 20 millió Ft-nál nagyobb összeget mutató árcéduláira.

A teljesítmény azonban csak a ferdehátúak egyik aspektusa, mivel a legjobb modellek biztosítják a mindennapi használhatóságot, azaz a ferdehátúaknak kell lenniük az egyetlen olyan autónak, amire valaha is szükségünk lehet. A legszélsőségesebb modellek merev felfüggesztéssel rendelkeznek, amely elnyeli az ütközések erejét az utakon, ám az adaptív lengéscsillapítókkal felszerelt modellek - akár standardként, akár opcionálisan - a legjobb kompromisszumot kínálják a kényelem és a kezelhetőség sorában.

A csomagtartó és az utastér szintén fontos pozitívum ebben a kategóriában, és bár az eredeti ferdehátúak általában három ajtós autók voltak, a legújabb ferdehátúak már szinte mind 5 ajtóval érkeznek.

Forrás: Auto Express
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk