Ismerjük meg a Suzuki vezetéstámogató rendszereit

2020.03.15
Ha a Suzuki járművek külseje nem győzött volna meg bennünket, ismerjük meg a Suzuki járművek okos rendszereit, és garantáltan el leszünk ragadtatva!

Ugorjunk vissza az időben valamivel több, mint 150 évet, és képzeljük el, hogy egy kemény 6 km/h-val zakatoló gőzmeghajtású jármű balesetet szenved. Igen, az első autóbaleset (amiről írásos feljegyzések maradtak fenn), ilyen körülmények között történt, és a jármű vezetője az életét vesztette.

Most ugorjunk előre néhány évtizedet, egészen 1896-ig, amikor is megjelentek az első Benz motorokkal működő automobilok. Ne várjunk csodákat, sok minden nem történt ez alatt a néhány évtized alatt, ami a járművezetők biztonságával lett volna kapcsolatos.


Ehhez egy egész évszázadnak kellett eltelnie, napjainkig, amikor már egy alapfelszereltségű Vitarában is rengeteg olyan beépített technológiát találhatunk, amelyről még 30-40 évvel ezelőtt is csak álmodtak a járműtulajdonosok.

30-40 évvel ezelőtt ugyanis a biztonság szó még szinte csak egy 3 pontos biztonsági övvel volt egyenértékű, igaz ennek a története is jóval régebbre nyúlik vissza, a Volvo alkalmazta először 1959-ben.

A biztonsági öv után a következő lépcsőfok a légzsák volt, hihetetlen, de 80 km/h-s tempóig a biztonsági öv 50 %-kal, az öv és a légzsák együtt 70 %-kal javítja a túlélés esélyeit egy frontális ütközés esetén.

No, azért a légzsákra is várni kellett egy ideig, 1971-ben a Mercedes alkalmazta először a járműveiben, és 1981-ig kellett várni, hogy más autókban is találkozhassunk vele, akkor is egy jó ideig csak a vezető oldalán volt jelen.

A biztonsági öv és a légzsák után következett az ABS, a blokkolásgátló fékrendszer, ennek szériaszerű megjelenése 1985-ben történt meg. Az azóta eltelt 35 év során legfőképpen a biztonságtechnika fejlődött. Ez elengedhetetlen volt, hiszen az országutakon megtízszereződött a járművek száma, jelentősen megnőtt a járművek végsebessége és teljesítménye is.

Ma pedig már ott tartunk, hogy a 30-40 évvel ezelőtt még kikerülhetetlen vészhelyzetek 90 %-a automatikusan elkerülhető. Ma már a megfizethető árú alapmodellekben is megtalálható a tolatóradar, a kamerák és szenzorok, amelyek támogatják a jármű vezetőjét a vezetés során.

A haza piacon az egyik legnépszerűbb gyártó, a Suzuki egyes modelljeinél mára már a vezetést támogató rendszerek egész sora elérhető lett. Az oldalra szerelt érzékelők ma már ott is látnak, ahol mi vezetők nem, és figyelmeztetik a vezetőt a látótéren kívül eső járművekre. Az adaptív tempomatnak köszönhetően az autópályákon már-már szinte hátradőlhetünk, és jóval nagyobb biztonságban élvezhetjük a járművezetést.

Lássuk most részletesebben, hogy mik is a ma megvásárolható Suzuki modellek esetében legjellemzőbb vezetéstámogató rendszerek, és ezek hogyan működnek.

DSBS - Érzékelős vészfékasszisztens


Menet közben a két érzékelő (kamera és lézerérzékelő) meghatározza, fennáll-e az ütközés veszélye az elöl haladó járművel vagy egy gyalogossal. Ütközésveszély esetén az autó a helyzettől függően különböző módokon reagálhat.


A leggyorsabban reagál, ha valami váratlan kerül az utunkba, így mindig segít elkerülni a koccanásokat és baleseteket. A vészfékasszisztens tehát mindig egy kamerával és a lézerérzékelővel együttesen határozza meg, hogy fennáll-e az ütközés veszélye.


Ütközésveszély esetén a helyzettől függően reagál: ha csekély a veszély, hang és fényjelzéssel figyelmeztet, ha nagyobb a veszély, akkor működésbe hozza a fékasszisztenst a fékerő növeléséhez. Ha pedig igazán nagy a baj, akkor automatikusan működésbe lépteti a fékrendszert.

Figyelmeztetés és felismerés


Amikor a jármű folyamatosan 60 km/h tempó felett halad, és a sávon belül az út egyik szélétől a másikig imbolyog, ez esetben a rendszer csipogó, figyelmeztető jelzést ad, és a műszerfalon is jelez. Ez felhívja a vezető figyelmét az álmosság vagy más tényező miatti veszélyhelyzetre.


60-160 km/h sebességnél az autó egy egylencsés kamera segítségével azonosítja be a sávot, amelyen haladunk. Ha elhagyjuk azt, az elektromos szervokormány segítségével segíti a visszatérést. Ha lankadna az éberségünk, a rendszer hang és fényjelzéssel együttesen figyelmeztet arra, hogy most már épp ideje lenne megállni és pihenni valahol.



Holttérfigyelő rendszer


15 km/h tempó felett a sávváltás biztonságát két, a kocsi hátsó részén felszerelt oldalérzékelő biztosítja. Ezek érzékelik a jármű mindkét oldalán a hátsó holtterekben lévő, vagy oda érkező más járműveket. Amikor a rendszer a hátsó holtterek valamelyikében egy másik jármű közeledését vagy tartózkodását észleli, egy figyelmeztető ledes ikon villan fel az adott oldal külső visszapillantójában. Ha a vezető a sávváltáshoz irányjelzést ad, a villogó LED ikont még egy figyelmeztető hangjelzés is kíséri.


Ez a rendszer 15 km/h sebességnél mindig automatikusan bekapcsol. Sávelhagyásnál pedig hangjelzéssel is figyelmeztet. Sok kerékpáros hozhatja ránk a frászt menet közben, ilyenkor a holttérfigyelő rendszer életet menthet.



Adaptív tempomat


Ha egy autó előtt egy másik jármű halad, az adaptív tempomat a milliméteres hullámhosszú radarral méri fel a másik jármű távolságát, és a három beállítás közül kiválasztott beállításnak megfelelően automatikusan fenntartja a járművek közötti távolságot. Ha az autó előtt nincs másik jármű, ez esetben a rendszer fenntartja a vezető által beállított sebességet (csak 40 km/h fölött).


A biztonságos követési távolságot tartó, automata fékezős tempomattal tehát sokkal biztonságosabban kormányozhatjuk az autót. Ha egy kisebb sebességű gépjárművet érünk utol, az adaptív tempomat automatikusan lefékezi az autónkat, és meghatározott távolságból követi az előttünk lévő járművet.



Parkolóasszisztens


Az LCD kijelzőn láthatjuk a hátsó kamera által közvetített képet, ezzel javíthatjuk az autó hátsó részének láthatóságát egy tolatás közben. A lökhárítókba épített ultrahangalapú szenzorok érzékelik az akadályokat, és a multiinformációs kijelzőn látható vizuális jelzéssel, valamint hallható hangjelzéssel figyelmeztetik a vezetőt a veszélyekre.


Városban egy szűk helyre leparkolni mindig művészet. Tágas terek ritkán állnak a rendelkezésünkre. A lökhárítóba épített ultrahangalapú szenzorok mindig érzékelik az akadályokat, és vizuálisan, valamint hangalapú jelzéssel figyelmeztetik a vezetőt. Tolatáskor a hátsó keresztirányú forgalomra mindkét oldalon 20-20 méterig figyelnek az oldalsó szenzorok, így gond nélkül kiállhatunk. 8 km/h sebesség alatt az érzékelők mindig figyelmeztetnek az oldalról közeledő járművekre is.



Gyalogos- és jelzőtábla-felismerő rendszer


A legtöbb közúti baleset általában gyorshajtás miatt történik. A második helyen a listán az elsőbbség meg nem adása szerepel. Rengetegen hagyják figyelmen kívül pl. a „STOP” táblát, a gyalogos- és jelzőtábla-felismerő rendszer azonban felismeri a közlekedési táblákat és figyeli az utat, az út szélét, így erről is tájékoztat bennünket, viszont bennünket nem fog helyettesíteni a forgalomban, nekünk kell természetesen lassítani egy 30-as táblánál, vagy megállni egy STOP tábla előtt.



Kapcsolódó videó:





Forrás: Magyar Suzuki
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk