Egy elfeledett modell – a Daewoo Leganzából lett Suzuki Verona
2024.05.15
Sokan nem tudják, de a Suzukinak – a Swace-hez hasonlóan – korábban is voltak átcímkézett saját jelvényes modelljei, a Suzuki Verona az USA-ban került forgalomba 2005-ben.
Közel 20 évvel ezelőtt a tengerentúli GM-birodalom útjai rendkívül titokzatosak voltak. Miután a GM (relatíve) sikerrel értékesítette a Pontiac jelvényekkel ellátott Daewoo LeMan modelleket,
a GM és a Daewoo akkoriban úgy döntöttek, hogy három további Daewoo modellt saját jelvénnyel hozzák be az Egyesült Államokba: ezek a Lanos, a Nubira és a Leganza voltak. Sajnos az ügylet – mint utóbb kiderült - nem volt teljesen jogszerű (az akkor érvényben lévő dél-Koreai törvények miatt), ezért a Daewoo vezérigazgatójának el kellett menekülnie Dél-Koreából, hogy országában elkerülje a sikkasztás és csalás vádját.
1999-ben, amikor az első Lanos, Nubira és Leganza modellek az amerikai bemutatótermekbe kerültek, a cég csődöt jelentett. A Daewoo-jelvénnyel ellátott modellek triójának utolsó éve 2002 volt… de mint kiderült, ekkor nem fejeződött be ezeknek az autóknak az értékesítése az USA-ban.
A közelmúltban egy denveri roncstelepen találtak egy nagyon érdekes Suzuki márkás Daewoo Leganza modellt, amely a Verona nevet viseli.
A GM a Suzuki modelleket 1985-ben kezdte el értékesíteni Észak-Amerikában.
Az első ilyen modell a Chevrolet Sprint volt (eredeti nevén ez volt a Suzuki Cultus). A következő évben a Suzuki elkezdte importálni az USA-ba a Jimny-t, de
Suzuki Samurai néven. Ezt a modellt azután nagyon sok Suzuki követte a következő 25 évben, Chevrolet, Geo és Suzuki márkajelzés alatt.
Mivel a 2000-es évek elején a GM megvásárolta a Daewoo összes autógyártási tevékenységét,
logikus döntés volt továbbra is forgalmazni az államokban a három korábbi Daewoo modell utódjait. Geos-ként tervezték, de a Geo márka 1997 után szintén megszűnt. Az is felmerült, hogy az Isuzu alá olvasztják be, de az utolsó Isuzu Stylus és Storm modellek (amelyeket már 1993 óta forgalmaztak itt), szintén eltűntek a bemutatótermekből (igaz a Honda Odyssey-t még egy darabig Isuzu jelvény alatt árulták), így ezt a lehetőséget is elvetették.
Tehát a GM végül a Suzukit választotta, és
a Chevrolet márka alatt futó korábbi Daewoo modellek egy része a Suzukihoz került. A következő generációs Daewoo Lanos alkompaktból lett a
Chevrolet Aveo, a következő generációs Daewoo Nubira / Chevrolet Nubira kompaktból lett a
Suzuki Reno, a következő generációs Daewoo Leganza középkategóriás szedánból pedig lett a
Suzuki Verona.
Hogy miért hallhattunk erről nagyon keveset? Nos egyrészt ezekben az években a Chevrolet hivatalosan kivonult Európából, és a Daewoo Leganza utódja, a Suzuki Verona is csak 2004 és 2006 között volt elérhető.
Akkoriban minden Daewoo Leganza négyhengeres motorral rendelkezett, amely az első kerekeket hajtotta, de
a Verona esetében ezt lecserélték egy nagyon szokatlan, hosszirányban szerelt
hathengeresre. Így a hajtásláncok elit klubjában csatlakozott ez a motor a Volvo S80-hoz.
A Veronának ugyanakkor nagyon jó ára volt, ahhoz képest, hogy egy szép nagy, hathengeres motorral felszerelt szedán volt (az alapmodellért 2005-ben 17 449 dollárt kellett fizetni), de az apró betűs rész mindig is problémát okozott a Suzuki márkakereskedők számára. Ez a motor ugyanis mindössze 2,5 literes volt, viszont csak 155 lóerőt adott le, ami így semmivel sem volt jobb, mint a legolcsóbb Toyota Camry 157 lovas négyhengerese (bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a hathengeresek mindig sokkal simábban ketyegnek, mint az soros-négyhengeresek).
A Toyota Camry-vel ellentétben azonban a Veronában alapfelszereltségként automata sebességváltót kínáltak.
A denveri roncstelepen most megtalált autó egykorában a csúcskategóriás EX modell volt, fűthető, bőrborítású ülésekkel és egyéb finomságokkal. Ennek a modellnek az ára akkoriban 20 549 dollár volt (mai pénzben ez kb. 33 ezer dollár).
Volt benne kazettásmagnó és CD lejátszó is, igaz nem volt benne műholdas rádió és nem található benne jack aljzat sem (egyes Suzuki modellekben XM-kompatibilis rádiók voltak, amelyekhez ekkor már lehetett csatlakoztatni iPodot is).
Bár a Suzuki látványos sikereket ért el hazai piacán a Hustlerrel, a Jimnyvel és még sok más modellel, az USA-ban a mai napig rengeteg motorkerékpárt is eladnak itt.
Zárszóként még egy érdekesség. A Daewoo-nak volt még egy modellje, amely Európában kevésbé volt ismert, ez volt a
Daewoo Magnus, amit csak a hazájában árusítottak Daewoo márkajelzéssel, ez is forgalomban volt az USA-ban, Formosa Magnus néven. 2005-2007 körül itt Európában
Chevrolet Evanda néven találkozhattunk vele.
Itt válogathatsz a készleten lévő Suzuki modellek közül:
Forrás: AutoBlog