Amit az új full-hibrid Suzuki Vitara modellről tudni érdemes

2022.03.21
Mint arról már korábban beszámoltunk, nagyobb hírverések nélkül érkezett meg Európába a full hibrid Suzuki Vitara. Az új modell értékesítése Hollandia és Lengyelország után lassan szerte Európában megkezdődik.

A Suzuki és a Toyota közötti együttműködési megállapodás keretén belül foglalja az új modell a Toyota hibrid rendszerét (Toyota Hybrid System) kapta meg. A Suzuki azonban ehhez a modellhez is egy teljesen új hajtásláncot fejlesztett ki.


A jármű külseje

Ha elsőként ránézünk az új full-hibrid Vitara sziluettjére, azt vesszük észre, hogy egy sötétkék keretbe ágyazott Hybrid felirattal egészül ki a modell megjelölés a kocsi hátsó részén. A megjelenés a lágy-hibrid változattal teljesen megegyezik, így megmaradt a 4175 mm-es hosszúság, az 1775 milliméteres szélesség, az 1610 mm-es magasság és a 250 centiméteres tengelytáv is. A hasmagasság viszont csak 17,5 centiméter, így nagyon vigyázni kell, ha az aszfaltról bárhova letérünk.


A belső tér

Ha beülünk a kocsiba, itt sincs semmi jele a full-hibrid rendszernek, leszámítva a bal térdünk feletti „ECO” gombot és a műszeregységen időnként felvillanó EV jelzést. Az utastér is pontosan olyan és és a mérete is megegyezik a korábbi modellével.




A csomagtartó

A Suzuki a csomagtartóba helyezte el az akkumulátor csomagot, s ennek eredményeként a szabad csomagtér kapacitás 362 literről (hátsó ülések normál helyzetben) / 642 literről (hátsó ülések lehajtva) / 1119 literről (maximális térfogat) 289 literre (hátsó ülések normál helyzetben) / 569 literre (hátsó ülések lehajtva) / 1046 literre (max. térfogat) csökkent, így pótkerék sajnos nem található az autóban.


Az autó tömege

A Suzuki természetesen súlytakarékos megoldásokat választott a full hibrid hajtás kifejlesztése során. A full hibrid Vitara picit nehezebb lett mint elődje, felszereltségtől függően 63-81 kg-mal többet nyom. Ez azt jelenti, hogy elsőkerék-hajtással 1245-1268, négykerék meghajtással 1316-1338 kilót nyom a mérlegre állva.

Vontatás a Vitarával

A Vitara full hibrid vontatási kapacitása 1200 kg, ami 300 kg-mal kevesebb, mint ami rendelkezésre áll a lágy-hibrid Vitara esetében.

Akku csomag

Az akkumulátor itt is lítium-ion, csakúgy mint a 48 voltos lágy-hibrid rendszerben, de az akkumulátor csomagot itt nem a középalagúttól jobbra, az első utasülés alatt helyezték el, hanem hátul a csomagtérpadló alatt. Az új akkumulátor csomag igen gyors áram-visszatöltést és kisütést tesz lehetővé. Az is nagyon fontos különbség, hogy ebben a modellben egy nagyfeszültségű, 140 voltos telep kapott helyet.

Benzinmotor + elektromos motor

Óriási dolog, hogy a korábbi, 1,6-os, 120 lóerős szívó-benzines motor kifutása után a Suzuki Vitara HEV egy „K15C” névre keresztelt, 1,5 literes MPI atmoszférikus szívó benzinmotort kapott. Ehhez nagyon hasonlót találhatunk egyébként a Suzuki Jimnyben is. Ez egészült most ki az új villanymotorral és az új lítium-ion akkumulátorcsomaggal.



A benzinmotor 75 kW (102 LE) teljesítményt ad le 6000-es fordulatszámon és 138 Nm-t 4400-as fordulatszámon. Az elektromos motor 24,6 kW-ot termel és 60 Nm-t ad le a 0,84 kWh-s (140 V, 6 Ah) lítium-ion akkumulátorcsomagban tárolt energiával. A benzinmotor és a villanymotor együttes teljesítménye így ennél a modellnél 85 kW (115 LE) lett.

Ezzel a hajtáslánccal 2WD (első kerék) meghajtással a Vitara 12,7 másodperc alatt képes felgyorsulni 100 km/h sebességre, 4WD (négykerék) meghajtással pedig 13,5 másodperc alatt. A jármű végsebesség 180 km/óra.Itt csak megjegyezzük, hogy a 48V-os lágy-hibrid 129 lóerős hibrid 100 km/h-ra történő gyorsulása 9,5 ill. 10,2 mp, a végsebessége pedig 190 km/h.

Az 1462 köbcentis, négyhengeres benzinmotor működését még jobb hatásfokúvá emeli az emelt sűrítési viszony és a kettős befecskendezés is. A kompresszióviszony 13,0:1-hez, is egy nagyon magas érték. A benzinbefecskendezés itt indirekt maradt, a szívócsőbe történik, vagyis hosszabb távon sem várhatjuk azt, hogy a szelepek kokszosodjanak.

A benzinmotor szívó- és a kipufogószelepeinek vezérlése is változó. Itt nem a szelepemelés módja állítódik át, hanem a nyitási-zárási idők módosulnak. A két elektromos eszköz teljesítménye viszont különbözik, mert a lágy-hibrid változatban mindössze csak 10 kW-os, azaz 13,6 lóerős az önindító-generátor teljesítménye, itt viszont már 24,6 kilowatt mértékű, ami nem kevesebb, mint 33,5 lóerő.

Váltó, hajtás

A Suzuki egy automatizált kézi váltót épített a hajtásláncba. A robotizált manuális váltó az AGS nevet kapta, ami tulajdonképpen az Auto Gear Shift rövidítése. Mit jelent ez? A hagyományos automata sebességváltókhoz hasonlóan kuplungpedál itt sincs, és a kuplungoláson kívül a hat sebességfokozat (előremenet) kapcsolását is automatikusan végzi el a rendszer helyettünk.



A Vitara full hibridben tehát alapfelszereltség ez a hatfokozatú automatizált sebességváltó, opcionálisan pedig az Allgrip 4WD négykerék hajtású rendszer is elérhető. A 2WD konfigurációval akár 18,9 km/l, a 4WD konfigurációval pedig akár 17,5 km/l megtett út / üzemanyag-fogyasztás arányt is elérhetünk . A jármű CO2-kibocsátása 121 g/km, illetve 130 g/km 2WD vagy 4WD meghajtás esetén.

Az is igaz, hogy ebben a kategóriában ritka ez a négykerék-hajtás. A hajtásrendszer legtöbbször automatikus üzemmódban dolgozik, de ezt megváltoztathatjuk hó, snow (hó), sport, és lock (zárt) állásra is. Ez utóbbi főleg nehéz terepeken jöhet jól, ha aktiváljuk a 4×4-et, viszont 60 km/óra felett automatikusan kikapcsol és automatikusan átvált „hó” üzemmódra. A „sport” módban a hátsó kerekek azonnal több nyomatékot kapnak a több-tárcsás kuplungon keresztül.

A 4×4 módban rendelkezésre áll a lejtmenetvezérlés is, ami úgy működik, hogy a beállított sebességet a fék automatikus működtetésével fogja tartani, ha a motorfék ehhez kevésnek bizonyulna.

A főbb műszaki paraméterek


2022 Suzuki VitaraSpecifikáció
MotorK15C
Motor hengerűrtartalom1.5L (1,462 ccm)
Motor teljesítménye75 kW (102 LE) 6,000-es fordulatnál
Motor nyomaték138 Nm 4,400-as fordulatnál
Akku csomag típusaLithium-ion
Akku csomag kapacitása0.84 kWh (140 V, 6 Ah)
Elektromos motor teljesítménye24.6 kW
Elektromos motor nyomatéka60 Nm
Kombinált teljesítmény85 kW (116 LE)
Sebességváltó6-fokozatú automata
Meghajtás2WD/4WD
0-100 km/h gyorsulási idő12.7 másodperc (2WD ) /13.5 másodperc (4WD)
Max. sebesség180 km/h



Tapasztalatok

Előnyös ennél a modellnél, hogy manuális üzemmódban a váltó nem kapcsol feljebb, amikor elérjük a leszabályozási határt, hanem a motor tilt le. Ha az automatikára bízzuk a kapcsolást, padlógáznál is feljebb fog váltani 5500-5600-as fordulatszám közelében. Ezzel az autóval ne akarjunk száguldozni! A K15C benzinmotor paraméterei sokkal szűkebb határokon belül biztosítják a gyorsulást és a gázreakciókat, mint a lágy-hibrid Vitara esetében.

7-8 l/100 km-es fogyasztással meg kell, hogy elégedjünk, viszont jó hír, hogy a full hibrid Suzuki Vitarában a benzintank mérete 47 literes maradt.

Mennyi a mennyi?

A vételárak összevetését igen csak megnehezíti, hogy a 48 voltos lágy-hibrid változatból a Suzuki már nem értékesít automatikus váltósat, tehát aki nem szeretne kézzel váltani, annak marad a full hibrid változat.

Hollandiában a Vitara full hibrid ára pl. 28 250 eurótól indul, a szállítások itt március elején már elkezdődtek. Lengyelországban a Vitara strong hibrid ára 107 500 PLN (23 646 EUR) körül indult szintén március elején. Az árversenyben Európán belül olyan modellek vesznek részt, mint a Hyundai Kona, a Nissan Juke, a Renault Captur, a Peugeot 2008, a Citroen C3 Aircross és a VW T-Cross.



Egy magyar átlagember számára komoly kihívást jelenthet egy 48 voltos lágy-hibridről full hibridre váltani a Vitara esetében. Az elsőkerék-meghajtású változat listaára ugyanis 9 510 000 Ft, kedvezménnyel 8 410 000 Ft az elsőkerék meghajtású GL+, és GLX Panoráma listaára 10 360 000 Ft, míg ugyanez a 4×4-es verzióban már 11 100 000 Ft. Mivel a kedvezmény mértéke mindegyik modell esetében egységesen 1 110 000 Ft, ezeknek a modelleknek a valós ára Magyarországon 9 260 000 Ft illetve pontosan 10 millió Ft.

Értékelés

Sajnos az álláspontunk szerint a full hibrid Suzuki Vitara felára aránytalannak soknak tűnik, ha figyelembe vesszük a gyengébb menetteljesítményeket és a gyári mérés szerint elérhető fogyasztáscsökkenést, viszont alapáron jár eleve hét légzsák, de talán ennél sokkal fontosabb a garanciális háttér kérdése. A full-hibrid Vitara esetében megkapjuk a márka 3+7 éves Hybrid Pro garanciáját, ami ráadásul a benzinmotorra, az elektromos motorra, a robotizált sebességváltóra és a hibrid rendszer elemeire együttesen 200 ezer kilométerig érvényes.

A Suzuki Vitara PHEV

A Die Motorprofis jelentése szerint a következő generációs Vitara 2024-ben már plug-in hibrid rendszerrel is elérhető lesz. A plug-in hibrid rendszerről egyelőre nem láttak napvilágot részletek. Nyugodtan feltételezhető, hogy a K15C motor alapú full-hibrid rendszer fog megjelenni a következő generációban is, és a PHEV vátozathoz egy másik – szintén Suzuki fejlesztésű - hajtáslánc várható, sokkal hosszabb elektromos hatótávval.


A Suzuki jövőbeni villamosítási stratégiája

Az első és legfontosabb hír, hogy a Vitara full-hibrid hajtáslánca az S-Crossban is megjelenik 2022 második felében. Az eddig napvilágra került információk alapján a vállalat az évtized első felében nem számít az elektromos járművek tömeges elterjedésére. A Suzuki 2021. február 24-i közleményében a középtávú tervről (2021. április – 2026. március) adott csak ki egy vázlatot. A CO2-kibocsátással kapcsolatban azt mondták, hogy 2025-ig komplett villamosítási technológiákat fejlesztenek ki, majd 2025-től alkalmazzák ezeket a járműveikben, 2030-tól pedig teljes körű mennyiségi emelést hajtanak végre. A Suzuki is elkötelezett amellett, hogy több mint 1 billió japán jent fektetnek be a villamosításba. a következő öt éven belül.

Itt böngészhetsz a készleten lévő Suzuki Vitara modellek között:


Források: Magyar Suzuki Zrt., CarNews.com, Electric Vehicle Web, Die Motorprofis
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk