A Suzuki május végén leállította a Swift gyártását Japánban, mivel Kína korlátozza a ritkaföldfémek exportját
2025.06.05
A globális autóipari ellátási láncok érzik a nyomást, mivel Kína szigorítja a ritkaföldfémek exportját, ami megzavarja a Suzuki, a Ford, a BMW és más cégek termelését.
A japán Suzuki Motors
felfüggesztette a legtöbb Swift kompakt autómodelljének gyártását hazai üzemeiben az alkatrészhiány miatt, amely a kínai ritkaföldfém-export korlátozásokkal függ össze. Ez az első közvetlen csapás egy japán autógyártóra a pekingi korlátozások miatt, és az elemzők arra figyelmeztetnek, hogy szélesebb körű zavarok következhetnek be.
A leállás, amely
most még nem érinti a Swift Sport modellt, május 26-án kezdődött. Bár a Suzuki hivatalosan nem nevezte meg az okot, a legfrissebb jelentés szerint a lépés az alkatrészbeszerzés késedelméhez kapcsolódik, amelyet a lassú kínai exportengedély-jóváhagyások okoznak.
Kína, amely
2023-ban a világ ritkaföldfém-termelésének mintegy 70 százalékát, a ritkaföldfém-mágnesek gyártásának pedig mintegy 90 százalékát adta, áprilisi új korlátozások bevezetése óta lelassította az exportengedélyek kiadását. Ezek az intézkedések válaszul születtek Donald Trump amerikai elnök kínai árukra kivetett kölcsönös vámjaira.
A zavar rávilágított
a globális autógyártás sebezhetőségére Kína ritkaföldfém-dominanciájával szemben, amelyek elengedhetetlenek az elektromos és hibrid járművek motorjaihoz, valamint más high-tech alkalmazásokhoz.
A Ford is ritkaföldfémekhez kapcsolódó késedelmekkel néz szembe
A probléma nem korlátozódik Japánra. A Ford május végén ideiglenesen leállította az Explorer SUV chicagói összeszerelő sorát, és az európai alkatrész-beszállítók is elkezdik leállítani a működést a CLEPA, az Európai Autóipari Beszállítók Szövetsége szerint.
India autóipari delegációt küld Kínába
Az indiai iparági szakértők figyelmeztették a hatóságokat a ritkaföldfém-mágnesek meredeken csökkenő elérhetőségére. Figyelmeztettek arra, hogy hacsak a kínai import nem indul újra gyorsan, számos elektromos és belső égésű motorral működő járműgyárban leállhat a termelés.
India hamarosan magas szintű iparági delegációt küld Kínába, amelyben az
Indiai Gépjárműgyártók Társaságának (Siam) és az
Indiai Gépjárműalkatrész-gyártók Szövetségének (Acma) képviselői is részt vesznek. A delegáció tárgyalásokat folytat kínai tisztviselőkkel a ritkaföldfém-ásványok szállítmányainak jóváhagyásának felgyorsítása érdekében, amelyek kritikus fontosságúak az ország autóiparában.
Ugyanakkor India kereskedelmi és külügyi minisztériuma a pekingi indiai nagykövetségen keresztül együttműködik az ellátási szűk keresztmetszetek kezelésében és a megoldás elősegítésében.
Milyen szerepet játszanak a ritkaföldfém ásványok az elektromos járművekben és a hagyományos autókban?
A ritkaföldfém ásványok létfontosságú szerepet játszanak a modern autókban, különösen az elektromos járművekben (EV), ahol kompakt, nagy teljesítményű állandó mágneseket készítenek belőlük elektromos motorokhoz. Ezek a mágnesek, amelyek olyan elemekből készülnek, mint a neodímium, a diszprózium és a terbium,
lehetővé teszik a kisebb, könnyebb és hatékonyabb motorok létrehozását, mint az alternatívák, ami kulcsfontosságú az elektromos járművek hatótávolságának és teljesítményének javítása szempontjából.
A ritkaföldfémek megtalálhatók a belső égésű motor alkatrészeiben, például a katalizátorokban, valamint az elektromos járművek és a hagyományos autók különféle rendszereiben is, az érzékelőktől a kijelzőkig.
Itt válogathatsz a készleten lévő Suzuki modellek közül:
Forrás: Business Standard