A Suzuki indiai leányvállalata is jelentősen csökkenti a rövid távú elektromos járműgyártását a kínai ritkaföldfém-válság miatt
2025.06.11
A Maruti Suzuki konszern 2025. május végén a kétharmadával csökkentette első elektromos járművének, az e-Vitarának a rövid távú termelési céljait a ritkaföldfém-hiány kialakulása következtében, ami a kínai exportkorlátozások miatt következett be.
India legnagyobb autógyártójának szóvivője a sajtónak legutóbb azt nyilatkozta, hogy
az ellátási válságnak még nem tapasztalták meg semmilyen hatását, viszont mégis úgy döntöttek, hogy mintegy
csak 8200 e-Vitarát terveznek gyártani szeptember végéig, szemben az eredeti 26 500 darabos céllal.
A cég a mágnesek és más, számos high-tech iparágban használt alkatrészek gyártásához elengedhetetlen,
létfontosságú ritkaföldfém-anyagok „ellátási korlátaira” hivatkozott.
A hírek szerint a Maruti Suzuki továbbra is azt tervezi, hogy
teljesítik a 2026 márciusában véget érő üzleti évre vonatkozó 67 ezer darab elektromos jármű gyártására vonatkozó gyártási célt a termelés növelésével a szeptember után következő hónapokban.
Kína egyes ritkaföldfém-exportokra vonatkozó korlátozásai megrázták a globális autóipart, a vállalatok súlyos ellátási lánczavarokra figyelmeztetnek. Míg egyes amerikai, európai és japán vállalatok a Pekingtől kapott engedélyek megszerzésével a szállítások csökkenését tapasztalják, India továbbra is Kína jóváhagyására vár, mivel a termelés teljes leállításától tartanak.
Januárban az indiai autós világkiállításon nagy felhajtás közepette bemutatkozott
az új e-Vitara, amely kulcsfontosságú a Suzuki elektromos járművek iránti elkötelezettségéhez az országban, és belépést jelent egy olyan szegmensbe, amelyet Narendra Modi miniszterelnök kormánya 2030-ra az összes autóeladás 30%-ára kíván növelni a tavalyi mintegy 2,5%-ról.
A visszaesés a Suzuki Motor anyavállalatot is károsíthatja, amelynek India a legnagyobb piaca árbevétel alapján, és globális elektromos járműgyártási központ.
Az Indiában gyártott e-Vitara modellek nagy részét a Suzuki a főbb piacaira, például Európába és Japánba kívánta exportálni 2025 nyarától.
A Maruti Suzuki vezére a múlt héten azt nyilatkozta az újságíróknak, hogy a ritkaföldfémek problémája nem befolyásolta „jelentős mértékben” az e-Vitara bevezetésének ütemtervét. A helyi média legutóbbi jelentése szerint
RC Bhargava elnök azt mondta, hogy „jelenleg nincs hatással” ez a gyártásukra.
A Maruti és a Suzuki egyelőre nem reagált a megkeresésekre
A Maruti részvényeinek árfolyama az indiai tőzsdén már 1,4%-ot is esett, ami napi mélypont a hír megjelenése után.
A Maruti Suzuki Indiában még nem nyitotta meg az e-Vitara megrendeléseit, egyes elemzők pedig arra figyelmeztetnek, hogy
a Maruti Suzuki konszern már elkésett az elektromos járművek bevezetésével a világ harmadik legnagyobb autópiacán, ahol a Tesla várhatóan szintén megkezdi idén az értékesítéseket.
A korábbi „A” terv szerint a Maruti 26 512 e-Vitarát gyártott volna április és szeptember között – a pénzügyi év első felében. A felülvizsgált „B” terv szerint
8 221 darabot fognak csak gyártani, ami a termelési ütemterv kétharmados csökkentését jelzi.
A pénzügyi év második felében – 2026 októbere és márciusa között – azonban
a Maruti Suzuki azt tervezi, hogy 58 728 e-Vitarára, azaz napi körülbelül 440 darabra növelik a termelést, szemben az A terv szerinti korábbi 40 437 darabos céllal erre a következő hat hónapra.
Két ellátási lánchoz tartozó forrás megerősítette a Maruti Suzuki tervét, hogy a ritkaföldfém-mágnesek hiánya miatt
csökkentik az e-Vitara gyártását, de nem ismerték a pontos számokat.
A ritkaföldfém-válság akkor következett be, amikor a Maruti már eleve küzdött a Tata Motors és a Mahindra & Mahindra funkciókban gazdag SUV-jai miatt elvesztett piaci részesedés visszaszerzésével. Ezek a vállalatok vezetik India elektromos autóinak az eladási statisztikáit is.
A Maruti Suzuki részesedése az indiai személygépjármű-piacon 41%-ra csökkent a 2020 márciusában elért 51%-os csúcshoz képest.
A Suzuki 2031 márciusára kitűzött indiai értékesítési célját a korábbi 3 millióról 2,5 millió járműre csökkentette, és az elektromos járművek bevezetésének sorát a korábban tervezett hat helyett mindössze négyre léptette vissza, mivel a verseny a dél-ázsiai országban egyre csak fokozódik.
Itt válogathatsz a készleten lévő Suzuki modellek közül:
Forrás: Reuters