A holland közlekedési hatóság (RDW) szeretné, ha visszavonnák a dízel Suzuki Vitarák típusengedélyét Európában
2020.01.23
2020. január 23-án a holland közlekedési hatóság (RDW) kiadott egy sajtóközleményt, amelyben azt hozták nyilvánosságra, hogy nem megengedett emissziós szabályozást találtak a Suzuki Vitara (és a Jeep Grand Cherokee) dízel gépjárművek motorvezérlő szoftvereiben, ez pedig akár az említett típusok európai forgalmazásának megtiltását is jelentheti.
Miután 2015 szeptemberében felfedezték a
Volkswagen dízel gépjárművek kibocsátási szoftverével összefüggő csalásokat, az
RDW azonnali hatállyal 30 olyan, Európában is forgalmazott dízel gépjármű vizsgálatát kezdte meg. Ezeket a járműveket megvizsgálták a rendellenes kibocsátási viselkedésük és az elfogadhatatlanul magas kibocsátások szempontjából is, valódi vezetési körülmények között. A különböző autómárkák eltérő kibocsátási viselkedést mutattak, ezért további kutatásokat végeztek. A gyártókkal folytatott kutatás és megfigyelés során úgy döntöttek, hogy tovább vizsgálják a
Suzuki Vitara (Euro6b) és a
Jeep Grand Cherokee (Euro5a) kibocsátási értékeit.
A
Suzuki és a
Jeep esetében is arra a következtetésre jutottak, hogy mindkét gyártó esetében fennállnak engedély nélküli kibocsátási stratégiák, amelyeket a motorvezérlő szoftver beállításaival manipulálni lehet. Az ilyen típusú járművek kibocsátáscsökkentő rendszerei az utakon másképp működnek, mint a próbapadokon végzett hivatalos vizsgálatok során. Ennek eredményeként a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátása az úton sokszor lényegesen magasabb, mint a járművek hivatalos dokumentációiban feltüntetett érvényes határértékek.
Annak ellenére, hogy a
Suzuki szoftverfrissítést dolgozott ki és alkalmazott Európában minden járművére, az
RDW továbbra sem érzékeli a javulást.
A
Jeep is kifejlesztett egy új szoftverfrissítést, amit az
RDW jelenleg is tesztel és értékel a végleges döntés érdekében.
Az
RDW ma úgy döntött, hogy a
Suzukinak sokkal szigorúbb fejlesztési intézkedéseket kell kidolgoznia a vizsgált gépjárművek kibocsátásainak csökkentése érdekében. Ha ezeket az intézkedéseket záros határidőn belül nem tartják be, az
RDW megkezdi a
Suzuki Vitara dízel gépjárművek európai típusjóváhagyásával kapcsolatos visszavonási eljárást.
A
Jeep szoftverfrissítése egyelőre úgy tűnik, hogy megoldja ezt a problémát. Az
RDW tesztelte ezt és úgy döntött, hogy Európában minden
Jeep Grand Cherokee dízel gépjárművet kötelező a márkakereskedőknek visszahívniuk, és a szoftverfrissítést végre kell hajtani minden egyes érintett jármű esetében.
Elővigyázatossági intézkedésként az
RDW már kezdeményezte a
Vitarával kapcsolatos visszavonási eljárást az európai típusjóváhagyásban érintett szervezet felé.
A kibocsátási és a jármű biztonsági műveleteket illetően Európában az a szabályozás van érvényben, miszerint a gyártóknak minden erőfeszítést meg kell tenniük ilyen esetekben az érintett járművek visszahívása és javítása érdekében, anélkül, hogy a jármű tulajdonosának ezzel összefüggésben bármilyen költsége merülne fel.
Problémát jelent ma még az is, hogy a jármű tulajdonosok nem kötelezhetőek arra, hogy ezt megtegyék, és elvigyék a járműveiket a szervizbe. Jóváhagyó hatóságként és szabályozóként az
RDW számára elfogadhatatlan, hogy így nem minden jármű kerül kijavításra, amelynek eredményeként a hibás szoftverrel futó járművek is részt vesznek a forgalomban. Az Infrastruktúra és Vízügyi Minisztérium kérésére kutatást végeztek a személygépkocsi-visszahívási intézkedések hatékonyságának javítását célzó lehetőségekről és kötelezettségekről.
A
Magyar Suzuki Zrt. az üggyel kapcsolatban kifejtette, hogy a japán gyártó magyar üzemében már régóta nem gyártanak dízel autókat. Mi is beszámoltunk róla, hogy a
Suzuki pár napja jelentette be: az EU-s piacokra már csak és kizárólag benzinmotoros hibrid modelleket gyárt, és ez teszi ki a gyártókapacitásuk 70 százalékát. Az egyéb piacokra pedig az esztergomi gyár normál benzinmotoros gépjárműveket gyárt és szállít (lágy-hibrid hajtás nélkül).
A
Magyar Suzukitól származó legfrissebb információk szerint a mai negatív sajtóhírnek az éppen piaci bevezetés alatt álló új hibrid
Vitara gyártására és forgalmazására semmilyen hatása nem lesz a hazai piacon. Ugyancsak nem kell félnie azoknak sem, akik az elmúlt években vásároltak Magyarországon
dízel Vitarát.
Az anyavállalat, a japán
Suzuki is kiadott egy rövid sajtóközleményt, melyben közlik, hogy a
Suzuki Motor Corporation is megvizsgálja a felmerült probléma tényszerűségét.
Kapcsolódó link:
Az RDW 2020. január 23-i sajtóközleménye
Kapcsolódó videó: