A holland közlekedési hatóság (RDW) szeretné, ha visszavonnák a dízel Suzuki Vitarák típusengedélyét Európában

2020.01.23
2020. január 23-án a holland közlekedési hatóság (RDW) kiadott egy sajtóközleményt, amelyben azt hozták nyilvánosságra, hogy nem megengedett emissziós szabályozást találtak a Suzuki Vitara (és a Jeep Grand Cherokee) dízel gépjárművek motorvezérlő szoftvereiben, ez pedig akár az említett típusok európai forgalmazásának megtiltását is jelentheti.


Miután 2015 szeptemberében felfedezték a Volkswagen dízel gépjárművek kibocsátási szoftverével összefüggő csalásokat, az RDW azonnali hatállyal 30 olyan, Európában is forgalmazott dízel gépjármű vizsgálatát kezdte meg. Ezeket a járműveket megvizsgálták a rendellenes kibocsátási viselkedésük és az elfogadhatatlanul magas kibocsátások szempontjából is, valódi vezetési körülmények között. A különböző autómárkák eltérő kibocsátási viselkedést mutattak, ezért további kutatásokat végeztek. A gyártókkal folytatott kutatás és megfigyelés során úgy döntöttek, hogy tovább vizsgálják a Suzuki Vitara (Euro6b) és a Jeep Grand Cherokee (Euro5a) kibocsátási értékeit.

A Suzuki és a Jeep esetében is arra a következtetésre jutottak, hogy mindkét gyártó esetében fennállnak engedély nélküli kibocsátási stratégiák, amelyeket a motorvezérlő szoftver beállításaival manipulálni lehet. Az ilyen típusú járművek kibocsátáscsökkentő rendszerei az utakon másképp működnek, mint a próbapadokon végzett hivatalos vizsgálatok során. Ennek eredményeként a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátása az úton sokszor lényegesen magasabb, mint a járművek hivatalos dokumentációiban feltüntetett érvényes határértékek.

Annak ellenére, hogy a Suzuki szoftverfrissítést dolgozott ki és alkalmazott Európában minden járművére, az RDW továbbra sem érzékeli a javulást.

A Jeep is kifejlesztett egy új szoftverfrissítést, amit az RDW jelenleg is tesztel és értékel a végleges döntés érdekében.


Az RDW ma úgy döntött, hogy a Suzukinak sokkal szigorúbb fejlesztési intézkedéseket kell kidolgoznia a vizsgált gépjárművek kibocsátásainak csökkentése érdekében. Ha ezeket az intézkedéseket záros határidőn belül nem tartják be, az RDW megkezdi a Suzuki Vitara dízel gépjárművek európai típusjóváhagyásával kapcsolatos visszavonási eljárást.

A Jeep szoftverfrissítése egyelőre úgy tűnik, hogy megoldja ezt a problémát. Az RDW tesztelte ezt és úgy döntött, hogy Európában minden Jeep Grand Cherokee dízel gépjárművet kötelező a márkakereskedőknek visszahívniuk, és a szoftverfrissítést végre kell hajtani minden egyes érintett jármű esetében.

Elővigyázatossági intézkedésként az RDW már kezdeményezte a Vitarával kapcsolatos visszavonási eljárást az európai típusjóváhagyásban érintett szervezet felé.

A kibocsátási és a jármű biztonsági műveleteket illetően Európában az a szabályozás van érvényben, miszerint a gyártóknak minden erőfeszítést meg kell tenniük ilyen esetekben az érintett járművek visszahívása és javítása érdekében, anélkül, hogy a jármű tulajdonosának ezzel összefüggésben bármilyen költsége merülne fel.


Problémát jelent ma még az is, hogy a jármű tulajdonosok nem kötelezhetőek arra, hogy ezt megtegyék, és elvigyék a járműveiket a szervizbe. Jóváhagyó hatóságként és szabályozóként az RDW számára elfogadhatatlan, hogy így nem minden jármű kerül kijavításra, amelynek eredményeként a hibás szoftverrel futó járművek is részt vesznek a forgalomban. Az Infrastruktúra és Vízügyi Minisztérium kérésére kutatást végeztek a személygépkocsi-visszahívási intézkedések hatékonyságának javítását célzó lehetőségekről és kötelezettségekről.

A Magyar Suzuki Zrt. az üggyel kapcsolatban kifejtette, hogy a japán gyártó magyar üzemében már régóta nem gyártanak dízel autókat. Mi is beszámoltunk róla, hogy a Suzuki pár napja jelentette be: az EU-s piacokra már csak és kizárólag benzinmotoros hibrid modelleket gyárt, és ez teszi ki a gyártókapacitásuk 70 százalékát. Az egyéb piacokra pedig az esztergomi gyár normál benzinmotoros gépjárműveket gyárt és szállít (lágy-hibrid hajtás nélkül).

A Magyar Suzukitól származó legfrissebb információk szerint a mai negatív sajtóhírnek az éppen piaci bevezetés alatt álló új hibrid Vitara gyártására és forgalmazására semmilyen hatása nem lesz a hazai piacon. Ugyancsak nem kell félnie azoknak sem, akik az elmúlt években vásároltak Magyarországon dízel Vitarát.

Az anyavállalat, a japán Suzuki is kiadott egy rövid sajtóközleményt, melyben közlik, hogy a Suzuki Motor Corporation is megvizsgálja a felmerült probléma tényszerűségét.

Kapcsolódó link:

Az RDW 2020. január 23-i sajtóközleménye

Kapcsolódó videó:



Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk